En ond liten handling av Elizabeth George

En ond liten handling

En ond liten handling av Elizabeth George är den artonde boken om Thomas Lynley och Barbara Havers och den tar vid där En lögn att lita på slutar. Dottern till Barbara Havers granne och vän, Taymullah Azhar, har försvunnit och mycket tyder på att hon inte är kvar i England. Det blir Thomas Lynley som inledningsvis åker till den italienska staden Lucca för att hjälpa den lokala polisen med utredningen.

Jag gillar både Thomas Lynley och Barbara Havers men på lite olika sätt. I den här boken har Barbara Havers fått lite mer utrymme och det tyckte jag om eftersom hon är en av mina favoritkaraktärer. Det är intressant att intrigen kretsar kring Havers granne och dotter som man fått följa lite i tidigare böcker. Ett intressant tema i intrigen är vänskap. Hur väl känner man sina vänner? Kan man lita på sina vänner? Hur långt kan man tänka sig för att gå för att hjälpa en vän? Ja det är några av frågorna som infinner sig och som boken berör.

Jag har alltid förknippat Elizabeth George med England och ett tag trodde jag att hon var brittisk för att hon skildrar det så bra. I En ond liten handling utspelar sig en stor del av intrigen i Italien. Jag tycker att George är väldigt bra på detaljer, karaktärer och att levandegöra miljöer och i det här fallet såväl brittiska som italienska. Det förekommer en hel del italienska i boken. Jag tycker att italienska är ett väldigt vackert språk och jag skulle inte ha något emot att lära mig det. Men som det är nu så kan jag det inte och det var ganska störande att det förekom så frekvent. Men på något sätt lyckades jag bortse från italienskan och det tror jag till stor del beror på inläsningen av Katarina Ewerlöf som är lysande.

Jag gillar författarens sätt att skriva och har läst de flesta av hennes böcker. I En ond liten handling är det flera trådar och sidospår och jag tycker att George är väldigt bra på att förvilla och sen väva samman olika trådar. Frånsett minuset för italienskan så är det en intressant och spännande bok och Katarina Ewerlöfs inläsning gjorde att boken blev ännu bättre.

Betyget för boken blir 4- och 5 för inläsningen.

Andra som bloggat om boken är bland annat Frejas funderingar, Lottens Bokblogg och Läsa&Lyssna

Boken finns på Adlibris och Bokus och på bibliotek

 

2 thoughts on “En ond liten handling av Elizabeth George

Kommentera

