Bokbloggsjerka 30 maj – 2 juni, böcker som är korta

jerka11Fredag och en dag som gjord för inomhusaktiviteter då det regnat i stort sett hela dagen. Jag passar på och svarar på helgens jerka i vilken Annika undrar om vi kan ge tips på bästa lästips när det gäller böcker under 100 sidor (eller däromkring)?

Hm, när det gäller tips på böcker under 100 sidor så var det inte helt lätt. Visserligen läser jag en del noveller och kortare berättelser emellanåt men det blir mest böcker runt 200-300 sidor och ofta mer än det. Ett par böcker kan jag i alla fall tipsa om: Tunisian Girl av Lina Ben Mhenni (57 sidor) som synliggör att det går att påverka och förändra världen med hjälp av ord, bloggar och sociala medier som Facebook. Kod 400 av Sophie Divry (93 sidor) som kan vara intressant för den som gillar böcker, bibliotek och liknande. Jag störde mig visserligen en del på bilden av bibliotekarien, men den fick mig också att fundera och ja det är en intressant och läsvärd bok på sitt sätt.

När det gäller böcker ”däromkring” så blir det tre böcker inom lite olika genrer: Ett eget rum av Virginia Woolf (163 sidor) en välläst klassiker som jag ständigt går tillbaka till, därav alla lappar i boken.;) Gubbe och katt av Nils Uddenberg (148 sidor) är en riktigt fin kärlekshistoria, en feelgood bok och Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri (125 sidor) som jag lyssnat på. Det är en kort bok med stort innehåll och en av de bästa böcker som jag har läst/lyssnat på. Rekommenderas.

Ett eget rum1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

30 thoughts on “Bokbloggsjerka 30 maj – 2 juni, böcker som är korta

  1. Kanske skulle våga mig på Jag ringer mina bröder. Blev helt avskräckt av Ett öga rött men har på senare tid blivit sugen på att prova nått annat av Khemiri.

    • Ja ge Jag ringer mina bröder en chans. Den är annorlunda mot Ett öga rött. Jag gillade visserligen Ett öga rött men Jag ringer mina bröder är bättre och väldigt stark.

    • Kan verkligen rekommendera Jag ringer mina bröder. Jag gillade också Ett öga rött och Jag ringer mina bröder är på många sätt ännu bättre och en väldigt stark läsupplevelse!

Kommentera

