En smakebit på søndag: Gatukatten Bob

Så är fyra dagars ledighet snart slut men även kommande vecka är av det kortare slaget vilket inte är helt fel. Och det är bara tre veckor tills jag ska ha min första semester (har delat upp den i två delar vilket känns ganska bra;)).

Denna söndag bjuder jag på en smakbit ur Gatukatten Bob av James Bowen som jag hört mycket gott om och läst om på olika bloggar däribland Endast Eböcker som förra året bjöd på fina smakbitar ur boken (där hittar du också mer information om boken och efterföljande delar i serien). Gatukatten Bob hamnade på min läslista och när vi köpte in den som ljudbok på bibblan som jag jobbar på, då var jag först i kön. Eftersom jag inte har börjat på boken ännu så kommer smakbiten från de första raderna. Gatukatten-Bob2-186x270

Det finns ett berömt citat som jag har läst någonstans. Det går ut på att vi alla ständigt får andra chanser i livet. Det är bara att ta dem, haken är att vi för det mesta inte gör det.

Jag har tillbringat en stor del av mitt liv med att bevisa sanningen i det citatet. Jag har fått många möjligheter, ibland på daglig basis. Länge lät jag bli att utnyttja dem, men tidigt på våren 2007 började det till slut förändras. Det var då jag blev vän med Bob. När jag ser tillbaka är det något som säger mig att det kan ha varit hans andra chans också.

Första gången jag träffade på honom var en dyster torsdagskväll i mars. London hade inte riktigt ruskat av sig vintern och det var fortfarande bitande kallt ute på gatorna, särskilt när vinden blåste in från Themsen. Den kvällen var det till och med antydan till frost i luften, vilket var anledningen till att jag kom tillbaka till min nya träningslägenhet i Tottenham i norra London lite tidigare än vanligt efter en dag som gatumusikant vid Covent Garden. (s4-5)

Vill du vara med eller ta del av alla trevliga smakprov? Titta då in hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten.

Önskar er alla en fin söndag!

 

26 thoughts on “En smakebit på søndag: Gatukatten Bob

  1. Det er gitt ut en bok om Bob for 5. – 7. klasse som jeg leste høyt for barna på skolen. Da ble det så lang kø på å låne den at jeg ikke vet om alle får den 🙂 En nydelig bok og en nydelig historie. Ønsker deg en fin søndagskveld!

  2. Tack för påminnelsen om denna bok. Har hört att den skall vara bra.
    (Kanske lite som ”Bibliotekskatten Dewey”? Som också är en sann historia.)
    Trevlig läsning! 🙂

    • Tack! Jag ser verkligen fram mot att läsa den. Måste erkänna att jag inte har läst Bibliotekskatten Dewey ännu, skäms nästan…har varit på väg flera ggr men det har alltid kommit andra böcker emellan. Men det ska bli av! 🙂

Kommentera

