En smakebit på søndag: Ängelns lek

Så är det söndag igen och dags för smakbitar. Vill du vara med eller ta del av alla trevliga smakprov? Titta då in hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten.

I dagens smakbit återvänder jag till Barcelona och den andra boken om ”De bortglömda böckernas gravkammare”, Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón som jag börjat lyssna på idag. Jag älskade den första boken Vindens skugga som jag lyssnade på ganska nyligen och hoppas att denna är lika bra. Smakbiten kommer från de första raderna i boken. Med reservation för eventuella skrivfel då jag inte har tillgång till den fysiska boken.

angelns-lek_ruiz_zafon

En författare glömmer aldrig första gången han tog emot pengar eller några lovord för en historia han skrivit. Han glömmer aldrig första gången han kände fåfängans vederkvickande gift sprida sig i ådrorna. När han trodde att skrivandet – om ingen upptäckte hans brist på talang – inte bara skulle ge honom tak över huvudet och mat i magen, utan också det han mest av allt åstundande: att få se sitt namn i tryck på ett simpelt bokomslag som säkert skulle leva mycket längre än han själv. Det ögonblicket kommer för alltid att vara fastetsat i hans minne, för i den stunden har hans själ fått ett pris och han är förlorad.

Min första gång var en avlägsen decemberdag 1917. Jag var sjutton år gammal och arbetade på Industrins röst, en tidning på obestånd, som förde en tynande tillvaro i murriga lokaler som tidigare hade hyst en svavelsyrefabrik och vars väggar fortfarande andades ut frätande ångor som tärde på inredningen och på de anställdas kläder, skosulor och sinnelag. Byggnaden låg bakom skogen av änglar och kors  på kyrkogården …

Önskar er alla en fin söndag!

 

 

35 thoughts on “En smakebit på søndag: Ängelns lek

    • Ja jag gillade ju Vindens skugga jättemycket och en bit in (skiva 2 av 17) i denna så gillar jag den minst lika mycket. Förhoppningsvis så håller det i sig. Det är lustigt hur det kan bli med namn och titlar. Jag har varit med om liknande saker. 🙂

    • Ja den där läslistan. Jag hade också författaren på min läslista länge innan det äntligen blev av att läsa Vindens skugga och nu vill jag läsa alla böckerna och mer därtill känns det som.. 🙂

  1. Je glikte virkelig godt de nførste boken, men ikke fullt så godt bok 2. Så nå er jeg ikke sikker på om jeg skal lese denne eller ikke 🙂 Ønsker deg en fin sommerkveld!

Kommentera

