Faunen av Anna-Karin Palm

Förra året läste jag Målarens döttrar av Anna-Karin Palm och då kände jag att jag hade hittat en författare som jag ville läsa mer av. Så sagt och gjort i maj läste jag Faunen. Den handlar dels om författaren Amelia Spencer som en dag finner en levande faun i sitt arbetsrum mitt i centrala London, året är 1888. I den andra berättelsen handlar det om en ung kvinna i 1980-talets London som fastnar för en målning föreställande en faun och som tänker på blandade saker i sitt liv och mycket på vänskapens olika sidor. Det finns också en tredje historia i vilken faunen dyker upp som drömmens och mytens skogsväsen.

När jag började läsa Faunen så var det något välbekant över boken och jag började fundera på om jag hade läst den tidigare men det har jag inte. Igenkännandet hade att göra med att den i viss mån påminner om Målarens döttrar i upplägget, formen, men frånsett det så är Faunen ganska annorlunda. Inte minst för att en faun är central i de olika berättelserna och för att den på många sätt knyter samman historierna. Jag tyckte att Faunen tar upp intressanta aspekter av vänskap, ansvar, skuld och skapande att fundera över och känna igen sig i.

Till en början fastnade jag mest för den dåtida berättelsen men efter hand skiftade det och jag fängslades allt mer av den nutida. Berättelsen där faunen dyker upp var lite annorlunda mot de andra två historierna, nästan lite poetisk. Jag tyckte genomgående om språket, miljöerna och att jag inte riktigt visste vart de olika berättelserna skulle ta vägen, samröret med varandra och hur det skulle sluta, och jag blev överraskad. Det kommer inte att dröja särskilt länge innan jag läser fler böcker av Anna-Karin Palm.

Faunen får betyget 4.

Boken finns på Adlibris och Bokus och på bibliotek där mitt exemplar kommer ifrån

 

 

 

2 thoughts on “Faunen av Anna-Karin Palm

Kommentera

