En smakebit på søndag: Död mans fotspår

Det är söndag och andra semesterveckan börjar imorgon. Jag har några dagar kvar i England och i skrivande stund sitter jag på ett mysigt café och passar på att dela med mig av en smakbit ur boken som jag lyssnar på. Vill du vara med eller ta del av alla trevliga smakprov? Titta då in  hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten.

Jag har tidigare läst Ett snyggt lik och Långt ifrån död av Peter James och hade tänkt läsa den första nu i sommar, men det blev den fjärde, Död mans fotspår. Boken växlar mellan 2001 och 2007 och miljöerna Brighton, Australien och New York. Smakbiten kommer från kapitel 39. Med reservation för eventuella skrivfel då jag inte har tillgång till texten.

 

image

Han kunde ha mördat för en latte från Starbucks eller vilken annan typ av kaffe som helst. Men han vågade inte lämna sin observationsplats. Det fanns bara en väg ut ur byggnaden oavsett om hon tog hissen eller trappan och det var genom ytterdörren som han stirrade på. Han tänkte inte ta några risker. Hon hade varit inne allt för länge, betydligt längre än normalt, och han hade en känsla av att hon hade någonting i görningen. Att hitta henne hade varit svårt nog. För att inte tala om vad det hade kostat. Men han hade haft turen på sin sida i form av en gammal vän som befunnit sig på rätt plats. Eller kanske snarare fel plats…

 

18 thoughts on “En smakebit på søndag: Död mans fotspår

Kommentera

