En smakebit på søndag: Egenmäktigt förfarande

Första söndagen i juli och som vanligt är det En smakebit på søndag inne hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Jag har två böcker på gång; Kast med liten kniv av Sara Kadefors som jag lyssnar på och Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Det var lättast att ta en smakbit ur den fysiska boken så därför bjuder jag på ett smakprov ur Egenmäktigt förfarande (vinnare av Augustpriset 2013 i kategorin Årets svenska skönlitterära bok). Det är en bok som det har skrivits en hel del om och jag har länge varit nyfiken på den men det har inte blivit av att läsa den förrän nu.

bild (13)

Så här skriver förlaget Natur och kultur om den:

Ester Nilsson är poet och essäist och en förnuftig människa i en förnuftig relation. En dag får hon en förfrågan om att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. Från och med nu ska hela hennes tillvaro hänga samman med denna till sin avsikt helt oskyldiga begäran. I publiken sitter konstnären själv, hänförd, och de två möts för första gången efter föreläsningen. Ett slags kärlekshistoria inleds mellan Ester Nilsson och Hugo Rask, banal i sin enkla grymhet, storslagen i sin fullständiga hängivenhet.

Jag har inte kommit så långt i boken och vet inte riktigt vad jag tycker om den. Smakbiten kommer från sidan 65.

bild-3 (2)

 Önskar er alla en fin sommarsöndag!

 

24 thoughts on “En smakebit på søndag: Egenmäktigt förfarande

  1. Jag vet inte vad jag ska tro av den smakbiten. Antingen är kvinnan en klängig, bekräftelsetörstande och osäker typ eller så är mannen inte speciellt sympatisk 🙂

    • Ja visst blir man fundersam. 🙂 Jag har inte kommit mycket längre än smakbiten men det finns redan en hel del saker som jag undrar över i den här boken…;

    • Intressant att höra. Den är onekligen lite speciell och jag är inte helt övertygad inledningsvis men det kanske ändrar sig när jag kommit lite längre… 😉

    • Tack för länken. Det ska bli intressant att läsa. Hoppas att du tycker om den när det är dags. Jag har kommit halvvägs och vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker om den vilket är ganska ovanligt…men det kommer kanske så småningom….Tack, ha en fortsatt fin sommar! 🙂

  2. Den här har jag funderat på om jag ska läsa. Men jag blev lite avskräckt av en intervju där hon och jag tycktes ha vitt skilda synpunkter hur en berättelse ska få läsaren att känna.

    • Kan förstå att du blev lite avskräckt. Men om du läser den någon gång så skulle det vara väldigt intressant att höra vad du tycker om hennes sätt att skriva… 😉

Kommentera

