Död mans fotspår av Peter James

dod-mans-fotsparDet har blivit lite av en sommartradition att läsa en bok om och med kommissarie Roy Grace och i juni-juli lyssnade jag på Död mans fotspår av Peter James. Jag halkade in i serien lite bakvänt och började med den tredje boken Långt ifrån död och sen blev det Ett snyggt lik som är bok nummer två. För att komma på någotsånär rätt köl så hade jag tänkt läsa den första, Levande begravd, i sommar, men den fanns inte till hands och det blev den fjärde boken.

Död mans fotspår utspelar sig i efterdyningarna av 11 september. Affärsmannen Roy Wilson missar ett viktigt möte i World Trade Center och ser en chans att bli av med skulder och fordringsägare och börja om på nytt. 2007 i Brighton hittas en mördad kvinna som varit gömd i flera år och och Roy Grace får fallet. Samtidigt upptäcks ett kvinnolik i Australien i en baklucka på en bil som legat länge i vattnet. Och så blir en kvinna instängd i en hiss. Det är många olika trådar, och det är rappt berättat och växlandet mellan trådarna, 2007 och 2001 gör att det blir väldigt spännande. Jag var fast redan efter de inledande raderna och även om jag kunde lista ut en del saker så var det också en del överraskningar på vägen. Och den avslutas med en cliffhanger som gjorde att jag hade kastat mig över nästa bok om jag haft den till hands.

Peder Falk läser de böcker som jag har lyssnat på i serien och han gör det på ett väldigt bra sätt. Det är inget onödigt dramatiserande utan enkelt och bra.

Död mans fotspår är i mitt tycke den bästa boken i serien så här långt. En spännande och underhållande bok perfekt att läsa under sommaren.

Betyg 4-.

Andra som har bloggat om boken: Annikas litteratur och kulturblogg, BokbrusErikas bokprat och Enligt O

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus

2 thoughts on “Död mans fotspår av Peter James

Kommentera

