Tematrio: Snyftböcker

I veckans tematrio vill Lyrans Noblesser att vi ska berätta om tre snyftböcker. Jag har lätt för att gråta och det finns ämnen/böcker som jag inte klarar av att läsa fast jag skulle vilja. Det finns många bra böcker som jag har fällt tårar till, här kommer tre av dem:

1. Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz är bland det mest gripande jag har läst. Det var ibland näst intill outhärdligt att lyssna på Göran Rosenbergs berättelse om sin far som överlever men inte riktigt klarar av tillvaron som överlevande.

2. Målarens döttrar av Anna-Karin Palm om två kvinnors uppgörelse med sig själva och konstnärsrollen var lite av en överraskning. Jag hade inte väntat mig att jag skulle reagera så starkt som jag gjorde; grät floder mot slutet.

3. Den osynliga bron av Julie Orringer om Andras och Klara, judehat och kampen för överlevnad är stark, sorglig och en fantastisk roman.

 

 

4 thoughts on “Tematrio: Snyftböcker

Kommentera

