Egenmäktigt förfarande

egenmaktigt-forfarande-en-roman-om-karlekEster Nilsson är poet och essäist och en förnuftig människa i en förnuftig relation. En dag får hon en förfrågan om att hålla ett föredrag om konstnären Hugo Rask. Från och med nu ska hela hennes tillvaro hänga samman med denna till sin avsikt helt oskyldiga begäran.

I publiken sitter konstnären själv, hänförd, och de två möts för första gången efter föreläsningen. Ett slags kärlekshistoria inleds mellan Ester Nilsson och Hugo Rask, banal i sin enkla grymhet, storslagen i sin fullständiga hängivenhet. (Adlibris bokinformation)

—————————–

I sommar har jag läst Augustprisvinnaren Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Jag brukar inte alltid läsa prisvinnare men var lite nyfiken på den eftersom den är så omskriven och hyllad av många.

Jag har läst Lena Anderssons artiklar i DN som jag tyckt varit intressanta. Egenmäktigt förfarande är den första roman som jag läst av författaren. Ester och Hugo, passion, besatthet och makt som svänger lite fram och tillbaka. Ester lyssnar knappt på sina väninnor som försöker få henne att komma till sans. Så som det kan vara i livet. Det är ingen originell historia men den skildras på ett annorlunda sätt. Språket är lite speciellt, akademiskt. Det är distanserat, kyligt men också humoristiskt, särskilt mot slutet.

En läsvärd bok som det finns mycket att diskutera i, så en perfekt bokcirkelbok.

Andra som bloggat om boken:  BokblommaFiktiviteterSkriva läsa leva

Mitt exemplar kommer från biblioteket

Boken finns bland annat på Adlibris och Bokus 

Kommentera

