En smakebit på søndag: Steglitsan

Det är en solig och fin söndag och så är det valdag och eftersom jag inte har röstat i förväg så ska jag förstås gå och rösta! Som vanligt så är det också smakbitdags. Vill du dela med dig av en smakbit ur boken du läser eller ta del av alla trevliga smakprov? Besök då Mari, som är tillbaka, och bokbloggen Flukten fra virkeligheten.

Min smakbit kommer från Steglitsan av Donna Tartt, en mycket omskriven och omtalad bok som jag varit nyfiken på ett tag men lite tveksam till om jag skulle orka läsa den, då den är på nästan 800 sidor. Jag läste Den hemliga historien när den kom ut och minns att jag tyckte om den. Den lilla vännen föll mig inte alls i smaken och den läste jag inte ut. Jag började på Steglitsan igår kväll och den fångade mig från första början vilket känns lite lovande, återstår att se om den håller hela vägen. Så nu är jag igång Tant Augusta som läser boken i Tre på Tre. Mer information om Steglitsan finns här. 

steglitsanSmakbiten är från s. 17

Jag vill gärna se mig som en klarsynt person (som vi väl alla vill) och när jag skriver ner allt det här är det frestande att låta en skugga smyga sig in. Men jag var blind och döv för framtiden; mitt enda och överväldigande bekymmer var mötet i skolan. När jag ringde Tom för att berätta att jag blivit avstängd (i viskande ton på den fasta telefonen; hon hade tagit min mobil) verkade han inte särskilt förvånad.

”Hör du, Theo”, sa han och avbröt mig, ”var inte dum, ingen vet ett dyft, håll bara käften, för satan”… 

Önskar er alla en fin söndag!

29 thoughts on “En smakebit på søndag: Steglitsan

    • Jag kände lite som du eftersom jag inte läste ut den andra boken samtidigt så var jag lite nyfiken på denna. Och så här långt, sjuttio sidor in, så tycker jag att den är intressant och spännande. Återstår att se om det håller i sig…. 😉

    • Samma här och det gjorde att jag funderade lite hit och dit över om jag skulle läsa den eller inte. Samtidigt var jag nyfiken på den. Och den har börjat väldigt lovande. 😉

  1. Fire ganger har jeg startet på denne boka – og har mistet interessen. Men tror den er verdt å lese, så det er bra med alle dere som klarer å lese boka ut 🙂 Den hemmelige historien er en av mine favorittbøker (og Den lille vennen en av de største skuffelsene)

    • Det där har hänt mig med andra böcker och det är trist när det blir sådär. Än så länge tycker jag att den är bra och jag hoppas att det håller i sig så att jag orkar läsa ut den. 😉 Kände precis som du med de föregående böckerna, orkade inte ens läsa ut Den lilla vännen.

  2. Har också läst hennes två tidigare och omdömena om den här har varit så varierande att jag inte känner mig sugen på det här mastodontverket. Just nu i alla fall, sånt där ändras ju ibland. Gillade smakbiten dock.

    • Ja det gör ju det. jag hade också läst varierande omdömen om den och det gjorde mig både fundersam och nyfiken. Storleken var helt klart lite avskräckande men den har börjat väldigt lovande och jag hoppas att den fortsätter så. 😉

Kommentera

