Bokbloggsjerka 3 – 6 oktober, läsplanering?

jerka11Planerar du vad du ska läsa och när och hur går du i så fall till väga? Ja det undrar Annika i helgens jerka.

Jag planerar i viss mån som vid utmaningar som Tre på Tre, Jorden runt läsning och liknande men i övrigt läser jag det jag känner för. Jag är lite av en slalomläsare och har nästan alltid minst två böcker på gång (en vanlig bok och en ljudbok) och jag brukar ta med mig ett gäng böcker från jobbet nästan varje dag för jag älskar att gå och fundera över och kolla in vilka böcker jag eventuellt ska läsa eller lyssna på härnäst. När det är dags att välja bok och/eller ljudbok så blir det för det mesta en helt annan bok än den som jag halvt om halvt tänkt att jag skulle läsa. Så man skulle väl kunna säga att jag har en slags mental planering som jag oftast bryter mot. Jag är också lite av en listperson och tycker att det är kul att göra listor över böcker som jag vill läsa och är nyfiken på, men jag ändrar mig i stort sett hela tiden och jag har nog listorna mest som ett kom ihåg.

25 thoughts on “Bokbloggsjerka 3 – 6 oktober, läsplanering?

    • Jag är inte heller något vidare på att hålla mig till det jag planerat, men jag tycker att det är kul att utmana mig själv lite och se om jag grejar det. Tre på Tre (väldigt rolig utmaning!) gick det oväntat bra med förra året, och även Jorden runt fast jag ändrade mig i stort sett hela tiden…. 😉

  1. Tycket vi verkar vara väldigt lika i bokplanering. Jag är inte heller så bra på att hålla mig till det jag har bestämt mig för. Ibland tror jag att det jag gillar mest med läsningen är att välja och fundera på vilken bok jag ska läsa, haha.

    • Haha, det låter som att vi är väldigt lika. Jag älskar att välja, kolla in böcker och fundera över vilken bok jag ska läsa och ibland känns det som att det betyder mer än själva läsningen…. 😉

  2. Listor skriver jag gärna också, framförallt på böcker jag är nyfikna på och på böcker som är delar av serier jag läser. Sedan betar jag av de i den takt jag känner för! Jag är också en slalomläsare av hög grad, har ofta 2-4 böcker på gång samtidigt!

  3. Jag är relativt välplanerad i mitt läsande och helt lössläppt i mitt bokköpande, vilket innebär att jag har nästan 200 olästa böcker här hemma… Jag behöver planering…

Kommentera

