En smakebit på søndag: Vassa föremål

Söndagens smakbit kommer från Vassa föremål av Gillian Flynn som jag började lyssna på igår kväll. Det är författarens debutroman och den gavs ut 2006 med titeln Vass egg och har nu getts ut i en nyutgåva. Jag har tidigare lyssnat på Mörka platser och Gone Girl som jag tyckte lite olika om och inledningen av denna är ganska mörk så det återstår att se hur resten är. Smakbiten är från de första raderna i boken, s. 7.vassa-foremal

Dagens story var en slapp form av ondska. Fyra barn, i åldrarna två till sex, hade hittats inlåsta i ett rum i South Side med några tonfiskmackor och en halv liter mjölk. I tre dagar hade de varit övergivna där, flaxande som skrämda små kycklingar kring födan och avföringen på mattan. Deras mamma hade irrat iväg för att röka på och helt enkelt glömt bort. Ibland är det sådant som händer. Inga brännmärken efter cigaretter, inga spräckta benpipor. Bara ohjälpligt slarv. Jag hade sett modern efter gripandet …

Fler smakbitar hittar du inne hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten

44 thoughts on “En smakebit på søndag: Vassa föremål

    • Tack! Ja Flynn har verkligen en egen stil. Kul att höra att du gillade denna mer än Gone Girl. Jag gillade Gone Girl mer än Mörka platser och jag hoppas att jag ska gilla denna. 😉

  1. Jeg har lest bøkene til Gillian Flynn og likte nok best Mørke rm, men også denne var veldig fin – eller rettere sagt skummel 🙂 Håper du liker den! Ønsker deg en fin søndag!

    • Roligt att höra. Jag har kommit en bit längre och den känns ganska lovande. Annars är nog Gone Girl den som jag tyckt mest om så här långt. Mörka platser var lite för mörk för mig. 😉

  2. Som Astridterese likte jeg best Mørke rom. Flink pike hadde jeg nok altfor store forventninger til og det ble for mange sider for meg.

    • Ja höga förväntningar kan verkligen påverka läsningen åt olika håll. Jag hade nästan inte tänkt läsa Gone Girl för jag blev inte överförtjust i Mörka platser, men som tur var gjorde jag det och jag gillade den mycket. 😉

    • Ja prova och se vad du tycker. Jag har kommit ungefär halvvägs och tycker att den är bättre än Mörka platser som jag hade lite svårt för och den lyssnade jag också på vilket var väldigt konstigt och jobbigt. Men den här går det bättre att lyssna på för min del. 😉

Kommentera

