Top Ten Tuesday, böcker att läsa om

Så är det tisdag och jag kände att det är dags att vara med i Top Ten Tuesday inne hos The Broke and the Bookish. Temat är Top Ten Books I Want To Reread (or if you don’t reread…would reread in an ideal world).

Jag läser sällan om böcker för det finns så mycket nya böcker som jag vill läsa och ibland räcker inte ens tiden till alla nya böcker. Men om jag hade mer tid så finns det några böcker som jag skulle kunna tänka mig att läsa om.

1. Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón är en av mina favoritböcker och den vill jag lyssna på igen, inte minst för den fantastiska inläsningen av Jonas Karlsson.

2. Harry Potter and the Philosopher´s Stone. Jag är nog en av få som inte har läst Harry Potter serien. Jag läste den första boken för ganska så länge sen och har tänkt att jag ska lyssna på den på engelska, inläsare Stephen Fry. Så det här blir en liten påminnelse till mig själv.;)

3. Per Anders Fogelströms Stadserie. Det är länge sen jag läste serien och det känns som att det börjar bli dags för en omläsning.

4. Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri. Jag har lyssnat på ljudboken och jag skulle vilja läsa texten någon gång.

5. Utvandrarserien. För ett tag sen var jag och såg Utvandrarna på Dramaten och blev ännu mer sugen på att läsa om den här fantastiska serien.

6. Brinnande livet av Alice Munro. Det finns så mycket nyanser att upptäcka i Munros noveller och den här samlingen vill jag läsa om någon gång.

7. Det var inte så länge sen jag läste Kvinnan på övervåningen av Claire Messud. Det är en bok som jag kan tänka mig att återvända till och läsa om någon gång i framtiden.

8. För mycket lycka av Alice Munro. Jag har lyssnat på 6 av novellerna och skulle vilja läsa dem igen och förstås läsa de fyra noveller som jag har kvar att läsa.

9. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij har jag läst om (eller rättare sagt lyssnat på) och kanske lyssnar jag någon fler gång på den. Fantastisk bok och inläsning av Per Myrberg.

10. Expeditionen av Bea Uusma. Den illustrerade boken är en favorit som jag gärna läser om.

 

 

12 thoughts on “Top Ten Tuesday, böcker att läsa om

Kommentera

