En smakebit på søndag: Stoner

Det är söndag och innan det blir en tur ut på landet tänkte jag dela med mig av en smakbit ur boken som jag lyssnar på: Stoner av John Williams.

Så här skriver Adlibris om Stoner: Det här är berättelsen om William Stoner, som föds i den amerikanska mellanvästern i slutet av 1800-talet. Hans liv ligger utstakat han ska slita på föräldrarnas gård med den torra jorden. Men Stoner har läshuvud och skickas till universitetet för att bli agronom. När han hamnar på ett seminarium i litteratur ändrar hela hans liv riktning.

Det är en bok som jag nästan bara hört gott om och länge velat läsa. Förra söndagen blev jag lite extra inspirerad efter att ha läst Artemisias Verdens inlägg om bland annat Stoner och häromdagen fick jag den äntligen i min hand. Efter att ha lyssnat på nästan halva boken så känns det som att det här kan vara en av årets bästa böcker. Den är sorgsen, stämningsfull, fint språk och inläsningen av Björn Granath är mycket bra. Smakbiten kommer från slutet av kapitel 6.

stoner

 I början hade han varit mycket stolt över boken; han hade hållit den i handen och smekt dess enkla omslag och bläddrat i den. Den tycktes honom ömtålig och levande, som ett barn. Han hade läst den tryckta boken på nytt, milt förvånad över att den varken var bättre eller sämre än vad han trott att den skulle vara. Efter ett tag tröttnade han på att se den, men han tänkte aldrig på den eller på sitt författarskap utan en känsla av förundran och klentrogenhet över sin egen djärvhet och det ansvar han tagit på sig.

Fler smakbitar hittar du inne hos Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten

28 thoughts on “En smakebit på søndag: Stoner

  1. Denne boken har jeg hatt liggende alt for lenge. Jeg burde ha lest den for måneder siden 🙂 Men jeg håper kanskje i juleferien? Ønsker deg en fin søndag!

Kommentera

