Bokbloggsjerka 21 – 24 november, jag läser för att

bokbloggsjerkabildDet har hunnit bli lördag innan jag svarar på helgens bokbloggsjerka som jag trodde skulle vara lätt som en plätt, men i ärlighetens namn fick jag fundera en del över Annikas fråga som är ganska personlig: Varför läser du egentligen böcker?

Jag har läst i över 40 år och skälen till att jag läser böcker är många och de har också växlat under olika perioder. Ser jag tillbaka till när jag började läsa vilket var så fort jag kunde det, så har böcker alltid haft en stor plats i mitt liv, och biblioteket blev tidigt mitt andra hem. Det finns dom som säger att böcker är mitt liv och det ligger nog en hel del sanning i det. Böcker har många gånger varit ett stöd, en ventil för att få utlopp för tankar, känslor och funderingar av olika slag. Sen har det också varit en slags flykt in i andra världar, liv. Läsningen har också gjort att jag har orkat igenom jobbiga perioder.

Sen jag började jobba på bibliotek så läser jag också för att hänga med och kunna tipsa ”mina” låntagare, även om jag inser att jag inte kan hinna läsa allt som jag skulle vilja.

Jag läser också för att det är avkopplande och för att det inte finns något bättre än att kliva in och ut ur olika världar. Det var några av mina skäl till att jag läser böcker.

Varför läser du böcker?

 

 

22 thoughts on “Bokbloggsjerka 21 – 24 november, jag läser för att

    • Ja det är kul och stressande ibland, men jag har insett att jag inte hinner läsa allt vilket underlättar lite, och jag har blivit bättre på att lägga ifrån mig böcker som jag inte fastnar för….. 😉

  1. Böcker är nog till stor del mitt liv också. Jag kan i alla fall inte tänka mig ett liv utan böcker och jag vet inte vem jag skulle vara utan alla berättelser jag tagit del av och kommer att få ta del av.

  2. Ser läsningen som en kombo av underhållning och ett sätt att få lite nya infallsvinklar, lite beroende bok. Är definitivt ett av de enklaste, billigaste och bästa tidsfördriven som finns.

Kommentera

