Bokbloggsjerka 12 – 15 december, böcker och betyg

jerka11Fredag och jerkafrågan inne hos AnnikaÄr tre ett dåligt betyg? (Gäller betygskalan 1-5. Sortera in trean på motsvarande plats om du använder en annan typ av poängsättning).

Jag tycker inte att betyget 3 är dåligt. Det kan vara god underhållning och läsvärda böcker som får det betyget. Betyget 4 får oftast böcker som har det där lilla extra och 5 de som har i stort sett allt och lite till. Det händer också att böcker som jag tyckt varit otroligt spännande får höga betyg. Jag går nog mycket på känsla när jag sätter betyg. Jag satte inte betyg från början när jag startade bloggen, det tillkom senare som en vägledning både för mig själv och andra. Men jag sätter inte betyg på alla böcker som jag skriver om. Ibland av den enkla anledningen att jag inte kan bestämma mig för ett passande betyg.

 

14 thoughts on “Bokbloggsjerka 12 – 15 december, böcker och betyg

  1. Jag håller med, jag tycker inte heller att betyget 3 är dåligt. Förr, när jag jobbade på en tidning, satte jag betyg på böcker jag läste men nu på bloggen har jag gjort det lätt för mig. Jag skriver enbart om böcker som jag gillar och utan betyg. Kanske fegt att inte ta upp dåliga böcker men otroligt skönt att slippa…

    • Kan tänka mig att det är skönt att slippa skriva om dåliga böcker. Jag föredrar att skriva om böcker som jag gillar. Ibland får jag dock för mig att balansera upp det hela lite, men jag tycker att det är trist att skriva om böcker som jag inte tyckt om och jag gör det väldigt sällan.

  2. Jag gjorde tvärtom, började med betyg för att sedan sluta med det då jag tyckte det blev för svårt. Ibland sätter jag en siffra om den känns klockren, men oftast inte. Tre är dock oftast helt ok tycker jag.

    • Jag tycker också att det är svårt med betygsättning och är inte helt nöjd med att göra det. Men jag har fått positiv feedback och ibland är det vägledande och ett komplement. Men många gånger låter jag bli att sätta betyg, för det är svårt.

Kommentera

