Stoner av John Williams

stonerStoner av John William gavs ut för första gången på 1960-talet. En bortglömd bok som får nytt liv ja det väckte min nyfikenhet. Det tog dock lite tid innan jag äntligen fick ljudboken (när jag såg att Björn Granath är inläsare valde jag att lyssna) i min hand. Mina förväntningar på Stoner som är omskriven och hyllad var ganska höga och jag blev inte besviken.

William Stoner föds i slutet av 1800-talet i den amerikanska mellanvästern. Föräldrarna är lantbrukare och han förväntas ta vid efter dem. Stoner gör en klassresa från jordbruket till universitetet, pluggar för att bli agronom. Hamnar på ett seminarium i litteratur vilket leder till att litteratur och bildning kommer att bli en stor del av Stoners liv. Han skriver på en avhandling i engelsk litteratur, blir en omtyckt lärare. Och så gifter han sig med Edith och de lever ihop hela livet. Han blir också förälskad i en studentska.

Berättelsen om Stoners liv grep tag i mig och gick rakt in i hjärtat. Inte minst för att Stoner känns som en vanlig människa, en människa som kanske inte alltid gör rätt val, är lite valhänt i vissa situationer. Ja det är helt enkelt lite så som det kan vara i livet. Stoner är ingen actionfylld roman utan en lågmäld berättelse om en människas liv – det är gripande, vemodigt, vackert och språket är himmelskt. Björn Granath är en av mina favoritinläsare och hans inläsning är mycket bra. Stoner är en underbar bok som på många sätt känns fulländad. I mitt tycke en av årets bästa böcker, om inte den bästa. Rekommenderas varmt.

Andra som bloggat om boken Lottens Bokblogg,  Lyrans Noblesser,  Pocketlover

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus och på bibliotek.

3 thoughts on “Stoner av John Williams

  1. Pingback: Läsvärt – Dag 8 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

