Tematrio: Årsbästa

I årets sista tematrio inne hos Lyrans Noblesser handlar det om att berätta om de tre bästa böckerna som man har läst under 2014. Att plocka ut tre av årets tio bästa böcker som jag skrivit om här var inte helt lätt. Men efter lite funderande så blir det dessa:

Stoner av John Williams. Berättelsen om William Stoner, klassresan från lantbruk till universitetet, kärleken till litteraturen, livsödet gick rakt in i mitt hjärta och stannade där. Kanske för att jag själv gjort en slags klassresa, för att litteratur alltid har haft en stor plats i mitt liv och inte minst för att det är en spännande berättelsee trots att den är stillsam. Det är en vemodig, vacker och fin roman som har i stort sätt allt och lite till.

Jag heter inte Miriam är en mycket gripande och läsvärd bok som berör på alla plan. Efter att ha träffat och hört Majgull Axelsson berätta om boken så blev berättelsen ännu starkare. Det är utan tvekan en viktig bok som stannar kvar inom en.

-I Kvinnan på övervåningen av Claire Messud har huvudpersonen Nora, som är lågstadielärare, drömt om en karriär som konstnär. En dröm som hon av olika anledningar inte har kunnat genomföra. Men när hon träffar pojken Reza och hans föräldrar förändras hennes liv på många sätt och möjligheten att förverkliga drömmen öppnar sig. Det är en spännande bok, lite som en thriller med ett överraskande slut och det är en tankeväckande roman om relationer, attraktion och om att våga ta plats.

 

18 thoughts on “Tematrio: Årsbästa

  1. Stoner ligger hemma och väntar. De andra känner jag ju till men har inte alls varit sugen på (av okänd anledning). Men du brukar ju ge mig bra rekommendationer så vem vet, jag kanske testar dem ändå 🙂

Kommentera

