Doktor Sömn av Stephen King

9789100139438_200_doktor-somnFörra året återvände jag till Stephen King och läste då  22/11 1963  som gav mersmak. Inför julledigheten plockade jag med mig Doktor Sömn (ljudboken) hem från jobbet. Utläst på nyårsafton.

Doktor Sömn är en fortsättning på Varsel/The Shining som handlar om Jack Torrance, nykter alkoholist och misslyckad författare, som börjar jobba på Overlook hotell som vaktmästare, blir mer eller mindre galen vilket leder till att han försöker döda sin hustru och synske son Danny.

Doktor Sömn handlar till övervägande del om Danny som vuxen. Danny har levt ett liv som i mångt och mycket gränsat till döden, liksom fadern har han brottats med alkoholproblem, blivit nykter alkoholist. Danny flyttar till en mindre stad i New Hampshire, får jobb som vårdare på ett sjukhem där han är behjälplig för och lugnar döende.

Danny får telepatisk kontakt med en flicka vid namn Abra som också har en särskild förmåga, ett ”skimmer”. Abra jagas av ett sällskap som påminner lite om vampyrer och ber Danny om hjälp.

Det var intressant att följa Danny, hur han hanterar alkoholbegäret, arbetet på sjukhemmet, kontakten och samarbetet med Abra. Och lite till min egen förvåning tyckte jag att det var ganska spännande med det vampyrliknande sällskapet. Det är inte så ofta som det klickar mellan mig och vampyrliknande inslag/vampyrer men det händer ibland.

Reine Brynolfsson läser Doktor Sömn och det gör han mycket bra. Storyn blev på många sätt bättre tack vare Reine Brynolfssons inläsning. Boken var inte fullt lika spännande och otäck som jag hade förväntat mig och ibland var det onödigt mycket effekter. Men jag tyckte att Doktor Sömn i det stora hela var underhållande och en helt ok bok att avsluta året med.

Jag har valt att inte sätta betyg på Doktor Sömn eftersom jag inte kan bestämma mig för en passande siffra.

Andra som har bloggat om boken: Bokföring enligt Monika    Skrivande     Ugglan & boken

Boken finns bland annat på Adlibris och Bokus och på bibliotek.

4 thoughts on “Doktor Sömn av Stephen King

Kommentera

