En smakebit på søndag: Min mormor hälsar och säger förlåt

Söndag och som vanligt är det dags för smakbitar i regi av Mari och Flukten fra virkeligheten. Jag håller fortfarande på med förra söndagens smakbit, Lewismannen – lästiden under veckan har varit begränsad. Men som vanligt har jag en ljudbok på gång och jag bjuder på en smakbit ur Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Jag gillade boken om Ove väldigt mycket och boken om Elsa, mormor, Britt-Marie och alla de andra är om möjligt nästan ännu bättre. Mer information om boken finns här. Smakbiten kommer från kapitel 4.

min-mormor-halsar-och-sager-forlat

 Mormor nickar ivrig och spejar mot dörren som om hon är rädd att de är övervakade. Sedan sträcker hon in handen under sin kudde. Flaskorna klirrar mot varandra och hon svär när hon får öl på örngottet, men sedan fiskar hon upp ett kuvert och trycker det i handen på Elsa.

-Det här är ditt nästa uppdrag, riddar Elsa. Men du får inte öppna det förrän i morgon.

Elsa synar det skeptiskt.

-Alltså har du hört talas om mejl eller?

-Pjåsk! Man kan inte mejla den här sortens saker!

Elsa väger kuvertet i handen. Trycker på utbuktningen i botten.

-Vad är det i?

36 thoughts on “En smakebit på søndag: Min mormor hälsar och säger förlåt

    • Jag var lite fundersam över sagorna som jag hört talas om, tänkte att det kanske inte skulle passa mig, men jag gillar boken väldigt mycket! Ove är en favoritbok! 🙂

  1. Denne har jeg stående her (til og med på svensk), men jeg har ikke fått lest den. Så såg jeg at lydboken ligger på Storytel. Så jeg skal høre den der så snart jeg er ferdig med den jeg holder på med 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

    • Kul, jag har inte provat Storytel men det verkar bra. Jag lånar ljudboken på jobbet och tycker mycket om att lyssna på boken. Uppläsningen av Anna Maria Käll är väldigt bra. Hoppas att du gillar den. 🙂

    • Jag tycker absolut att du ska läsa både om Ove och denna. Fredrik Backman har verkligen fått många fans och det känns helt rätt. Hoppas att du gillar böckerna när det är dags. 🙂

Kommentera

