Det blir en läsutmaning till

I ett tidigare inlägg hintade jag om att jag klurade på en läsutmaning till och inspirerad av Tant Augustas tekopp så har jag listat några böcker/författare som jag vill läsa framöver. En del har jag läst tidigare som stad-serien och Utvandrarserien och det blir nästan som en slags nyläsning eftersom det är över 20 år sen jag läste dem. Den här läsutmaningen skiljer sig lite från mina andra i det att den inte är tidsbunden utan får löpa på tillsvidare. Läslusten och lästiden får avgöra vilka jag kommer att läsa. Listan finns under fliken ”Klassikerläsning” och jag kommer att uppdatera den med böcker/författare som jag vill läsa.

Richard Adams: Den långa flykten
Stina Aronson: Hitom himlen
Frans G. Bengtsson: Röde Orm
Joseph Conrad: Mörkrets hjärta
Marguerite Duras: Älskaren
Per Anders Fogelström: Stockholms-serien (Läst om: Mina drömmars stad)
Joseph Heller: Moment 22
Hermann Hesse: Stäppvargen

Vilhelm Moberg: Utvandrarserien
Elsa Morante: Historien
Morrison, Toni: Älskade
George Orwell: 1984
John Steinbeck: Vredens druvor
Hjalmar Söderberg: Den allvarsamma leken
Anton Tjechov: Damen med hunden
Sigrid Undset: Kristin Lavransdotter
Jules Verne: Jorden runt på 80 dagar
Virginia Woolf: Mot fyren

Elin Wägner: Norrtullsligan

 

4 thoughts on “Det blir en läsutmaning till

Kommentera

