Tematrio: Huvudstäder

Jag hakar på och kör en tematrio inne hos Lyrans Noblesser  och denna vecka handlar det om att berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder.

1. Ficktjuven av Sarah Waters utspelas slutet av 1800-talet och delvis i London. Den handlar om den föräldralösa Susan Trinder som växer upp bland ficktjuvar och hälare. En spännande historisk roman som jag tyckte mycket om.

2. Mordet i Eiffeltornet av Claude Izner som utspelas i Paris. Det är den första delen om Victor Legris och en ganska mysig mysteriebok.

3. Och så blir det en serie som jag börjat läsa om. I slutet av förra året läste jag Mina drömmars stad och det går inte att komma ifrån att det är något speciellt med Per Anders Fogelströms Stockholms-serie.

Det blev tre ganska vanliga huvudstäder men trevliga sådana. 😉

 

12 thoughts on “Tematrio: Huvudstäder

Kommentera

