Bokbloggsjerka 24 – 27 april, klassiker

jerka11

Urskönt med fredag. Visserligen jobblördag imorgon men det är då det. I Bokbloggsjerkan kommer frågan/utmaningen från Koko:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag läser mycket ny litteratur men sista åren har jag börjat känna ett sug efter att läsa klassiker som jag inte har läst och att läsa om en del som börjat falla ur minnet. En klassiker som jag läst om under tiden som jag bloggat är Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij – eller rättare sagt så lyssnade jag på den inläst av Per Myrberg – så himla bra! Har inget minne av att jag uppskattade romanen så jättemycket när jag läste den första gången vilket förmodligen var i gymnasiet, men nu älskade jag den och inläsningen som är lysande!

En bok som visserligen inte är minst hundra år gammal men minst lika läsvärd som Brott och straff är Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Jag läste om den i början av året och har tänkt att jag ska läsa om resten av ”Stadserien” eller kanske lyssna på dem. Doktor Glas av Hjalmar Söderberg är ett annat tips på en mycket bra klassiker som jag läst om och även sett som teater, mycket bra!

Trevlig helg!

22 thoughts on “Bokbloggsjerka 24 – 27 april, klassiker

  1. Stad-serien läste jag som ganska ung och tyckte mycket om. Doktor Glas har jag också både läst och sett sin teater (Krister Henriksson, fantastisk!). Men en klassikerförfattare jag nog aldrig kommer att uppskatta är August Strindberg. Jag har försökt och för många år sedan köpte jag hela samlingen på bokrea. De röda bokryggarna tittar på mig ibland men jag väljer att se åt ett annat håll.

    • Stad-serien är fin och det är intressant att läsa om. Håller med om Doktor Glas som teater, Krister Henriksson var verkligen helt suverän! Strindberg lär jag nog inte läsa något av i brådrasket. Läste så det räckte och blev över när jag pluggade litteratur. 😉

    • Ja den brukar nämnas lite här och var. Det var faktiskt lite av det tillsammans med att den börjat falla ur mitt minne som gjorde att jag blev sugen på att läsa om Brott och Straff. 😉 Minns inte alls att jag uppskattade den lika mycket i gymnasiet, men det brukar många gånger bli som bäst när man läser sånt som lockar. 😉

  2. Brott och straff samt Doktor Glas är två klassiska pärlor i särklass! Fogelströms serie borde man naturligtvis läsa, men så finns det ju också väldigt många ”borde”. 😮

    • Ja det råder ingen större brist på böcker att läsa och det finns ju en del som man känner att man borde läsa. Men många gånger blir det nog som bäst när man läser det som lockar. 😉

Kommentera

