Bokbloggsjerka 1 – 4 maj, blivande klassiker?

jerka11Fredag, första maj och Bokbloggsjerka, härligt! Helgens fråga är en spin-off på förra veckans och kommer från RobertVilka moderna böcker tror du kommer att räknas som klassiker om hundra år?

Rolig fråga att fundera över och inte helt lätt men det finns några som jag tror och hoppas på. Dit hör Niceville av Kathryn Stockett och Mississippi av Hillary Jordan. Och Den osynliga bron av Julie Orringer. En roman som har det mesta och kändes lite som en blivande klassiker. Utrensning av Sofi Oksanen borde också ha en god chans att överleva.

En annan är Ankomsten av Shaun Tan. Det är en mycket gripande bildberättelse utan text som kan ”läsas” av barn, unga, vuxna, ja helt enkelt av alla människor och på alla språk.

Sen känns det också lite som att Harry Potter kan vara en ganska trolig (självklar?) kandidat. Jag har visserligen bara läst första boken men det känns ändå som att HP kan ha en ganska god chans att överleva och bli en klassiker.

34 thoughts on “Bokbloggsjerka 1 – 4 maj, blivande klassiker?

  1. Niceville (The Help) tyckte jag också mycket om! Önskade den i julklapp på originalspråk och blev så förvånad när jag fick en bok med helt annan titel. Fast det var ju rätt …

    • Javisst är den bra, men det är märkligt det där med titeln och översättningen, och inte helt lyckat. Det händet att jag tror att det rör sig om två olika böcker fast jag vet att det är samma….

  2. Lustigt med Kathryn Stockets bok att Niceville tycks vara det svenska (!) namnet på en bok som i original heter The Help. Men det är väl ett tidens tecken. Nu för tiden händer det att tyska och franska filmer får påhittade engelska namn när de ska lanseras i Sverige…

    • Ja det verkar ligga i tiden, blir vanligare och vanligare, men det är lite märkligt och inte alltid så lyckat. Jag blir förvirrad av Niceville/The help, händer att jag tror att det rör sig om olika böcker fast jag vet att det är samma…

  3. Mississippi tänkte jag läsa någon gång i år. Niceville kanske överlever till framtiden och Harry Potter är jag helt säker på gör det 🙂

  4. Niceville och Utrensning har jag inte läst, även om de finns på min att läsa lista 🙂 Harry Potter känns som en ganska självklar framtida klassiker.

  5. Harry Potter verkar vara en självklar kandidat, och bara det säger väldigt mycket om dess storhet. Den serien kommer leva vidare ett bra tag framöver. =)

  6. Mississippi hade jag nästan glömt bort. Konstigt med tanke på att jag minns bestämt att jag gav den ett väldigt högt betyg när jag läste den. Det bästa var hur författaren lyckades med de olika berättarperpektiven. Brukar sällan funka så bra som det gjorde här.

    • Visst var det lyckat, mycket bra bok. Jag har upptäckt flera som jag nästa glömt, fast jag gillade dem, skönt att veta att en inte är ensam om det. 😉

Kommentera

