En smakebit på søndag: Sanning med modifikation

Söndagens smakbit kommer från den bok som jag ska börja läsa härnäst: Sanning med modifikation av Sara Lövestam. En lite kortare bok på drygt 250 sidor vilket verkar vara min melodi just nu. Jag har länge tänkt läsa något av författaren men det har alltid kommit andra böcker emellan. Sanning med modifikation är Lövestams femte roman och den första fristående boken om Kouplan. Mer information om boken finns här. Smakbiten kommer från de första raderna i boken.sanning-med-modifikation-forsta-fristaende-boken-om-kouplan

Det regnade så konstig den dagen när någon tog Julia. Det duggade i små, små droppar, så att man långsamt blev blötare och blötare utan att riktigt känna när det hände. Julia påpekade det också:

”Kolla på regnet, mamma! Det plaskar inte, det är bara som mygg, eller vad heter det… Vad heter de där små? Mamma?”

Hon vände upp ansiktet med den blöta näsan, så att kapuschongen på hennes regnjacka gled av huvudet för femtonde gången i ordningen. Jag drog upp den, inte särskilt kärleksfullt och ömt om man tänker efter så här efteråt, och tog tag i hennes hand.

”Knott, är det knott du tänker på? Kom nu Julia, vi har faktiskt lite bråttom.”

Hon krånglade sin lilla hand ur min, hon var egensinnig på det viset. ÄR, hon ÄR egensinnig.

”Just, ja, knott.”

Jag har tänkt så mycket på de orden. De sista orden jag hörde från min dotter. ”Just, ja, knott” Som om de kunde ge mig en ledtråd.

Fler smakbitar hittar du inne hos Mari och Flukten fra virkeligheten.

Trevlig söndag!

36 thoughts on “En smakebit på søndag: Sanning med modifikation

  1. Tack för smakbiten! Lite kuslig så där när man anar att något skall hända. Ibland kan det vara skönt med lite kortare böcker emellanåt, denna skall jag lägga på minne. Trevlig söndag! 🙂

    • Roligt att du blir nyfiken på den. 🙂 Jag har hört denna beskrivs på lite olika sätt, en del menar att det inte är en deckare, andra att det är en deckare. Ska bli intressant att läsa den och se hur den är … 😉

Kommentera

