Knutar och kors av Ian Rankin

9789174995824_200_knutar-och-korsFör ett tag sen lyssnade jag på Knutar av kors av Ian Rankin som är den allra första boken om John Rebus. Den gavs ut redan 1987 på engelska och har nu översatts till svenska.

Två skolflickor har mördats och en tredje saknas. Flera poliser däribland kommissarie John Rebus arbetar med fallet. John Rebus brottas med det privata och det förflutna och så får han anonyma meddelanden: små snören med knutar, tändstickor i kors. Finns det några samband?

Jag har läst några böcker i serien, sett filmatiseringar med John Hannah och Ken Stott som Rebus, men det var Stott som jag kom att tänka på när jag lyssnade. Vilket kan bero på att det var Stott som jag såg senast i rollen som Rebus.

Hur som helst så var det intressant att backa bandet, läsa första boken och se hur det började. John Rebus röker och dricker mycket och är en komplex karaktär som jag inte kan låta bli att gilla. Intrigen och storyn kändes lite välbekant men jag kan inte minnas om den har filmatiserats? har jag i så fall sett den? Efter en lite trevande början tog storyn fart och det gick snabbt att lyssna på den händelserika boken som är på lite över 200 sidor. Mats Eklund läser ljudboken och gör det bra. Knutar och kors gav mersmak och jag kommer nog att läsa eller lyssna på nästa del så småningom.

Andra som har bloggat om boken: Bokomaten, Mest Lenas Godsaker, Zellys Bokblogg

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus och bibliotek

Knutar och kors, del 1 om John Rebus.

4 thoughts on “Knutar och kors av Ian Rankin

  1. Jag läste en nyare om Rebus för några år sedan, men blev väl inte helt övertygad. Har dock denna stående oläst här och jag gillar ju att läsa serier i ordning 🙂

    • En vill ju helst läsa i ordning, jag har läst ett par nyare böcker och det var kanske inte helt lyckat att läsa i oordning. Få se om det funkar bättre nu när jag börjar från början. Hoppas att du gillar denna mer än den du läst när det är dags 🙂

Kommentera

