Mörkrets hjärta av Joseph Conrad – Klassikerutmaningen

mörkrets hjärta

Mörkrets hjärta var den första bok som jag läste eller rättare sagt lyssnade på i sommarens klassikerutmaning vilket jag gjorde i slutet av juni. Kom på att jag inte har skrivit något om den tidigare så här kommer några rader.

Den handlar om sjöfararen och kaptenen Marlow som berättar för besättningen ombord på en pråm på Themsen om sina äventyr. En resa på en flodångare in i det innersta av Afrika, till den ”övre stationen” i en europeisk koloni som inte namnges (det är dock känt att det är 1890-talets Kongostat som avses). Marlow har fått i uppdrag av Bolaget som handlar med elfenben att söka upp deras främste leverantör mr Kurtz som härskar med oinskränkt makt och terror vilket drabbar befolkningen.

Mörkrets hjärta är en kortroman men det tog lite tid att lyssna på den. För den kräver en hel del av läsaren och det var lite av en utmaning att lyssna. Berättartekniken är lite annorlunda, först är det en berättare (en besättningsman ombord på pråmen) vars namn inte avslöjas och sen blir Marlov berättaren). De flesta karaktärerna i berättelsen namnges inte – om jag minns rätt så är det bara Marlow och Kurtz. Och det gjorde att det blev lite snårigt att försöka bena ut vem som åsyftades och efter ett tag lät jag bli att försöka göra det och lyssnade bara på.

Jag tyckte att det var en ganska dyster, mörk och obehaglig berättelse samtidigt som jag tyckte om stämningen i den.

Den utgåva som jag lyssnade på lästes av Max von Sydow, mycket bra!

En sak som jag tyckte var intressant är att den har många nivåer och kan läsas på flera olika sätt. Som äventyrsberättelse, reseskildring, roman om ondska och förtryck, för att nämna några.

Jag har länge velat läsa Mörkrets hjärta och det känns bra att det äntligen blev av. Den var intressant, obehaglig och tankeväckande. Jag har läst den som första bok (av tre planerade) i Lyrans klassikerutmaning.

Observera att omslaget till boken inte tillhör den utgåva som jag har lyssnat på.

klassikerutmaning_bild_Lyransnoblesser

4 thoughts on “Mörkrets hjärta av Joseph Conrad – Klassikerutmaningen

  1. Jag funderar också på att läsa denna, det finns ju referenser till den i var och varannan bok 🙂 Tyvärr verkar den inte finnas att låna som e-bok och köpa den vill jag nog inte. Däremot har jag sett att den finns gratis på Project Gutenberg, men på engelska då. Får se var det slutar 🙂

    • Kul, ja det hänvisas ju verkligen till den lite överallt och det var en anledning till att jag till slut läste den. 😉
      Blir intressant att se var det slutar, om du läser den på engelska och vad du tyckte. 😉

Kommentera

