Kvinnoalfabetet – bokstaven D

Kvinnoalfabetet bokstaven D

Det har blivit dags för bokstaven D i enligt O:s utmaning.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på D?

En författare som jag har läst en del av bland annat Garnethill-trilogin är Denise Mina. Det är en trilogi som jag minns som stark läsning.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!

En författare som jag har bekantat mig lite med är Doris Dahlin. Boken Vi vet nog vem du är berörde mig mycket.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på D som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Mitt svar här blir kort och gott Eva Dahlgren som jag såg live i min ungdom och vars musik, texter och sångröst jag gillat sen dess.

3. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på D har du ännu inte utforskat?

Doris Lessing är en författare som jag visserligen har läst, men det var så länge sen så det är nästan preskriberat och det börjar bli dags att utforska någon av hennes böcker.

18 thoughts on “Kvinnoalfabetet – bokstaven D

Kommentera

