God jul av Jonas Karlsson

god-jul-en-berattelseEn av de böcker som jag lyssnade på i augusti var God jul av Jonas Karlsson och det gick alldeles utmärkt att läsa den i sommarvärmen då det inte är så jättemycket julstämning i den.

Så här skriver Bonnier Audio om bokens handling: ”Det lackar mot jul i kommunhuset och ledningen diskuterar hur de ska kunna göra något festligt med husets fasad. Trots nedskärningar och stundande eventuella varsel är alla överens om att det vore trevligt att i år överraska med en spännande julhälsning för att sprida lite glädje till kommuninvånarna. Något speciellt och lite extra läckert, dock med noggranna krav på nollbudget.

Snart bjuds lokalpressen in för att dokumentera projektet som vittnar om den fina lagandan som råder i kommunhuset. Men julpyntningen visar sig vara svårare att genomföra än man först har trott. När Gunvald på fritidsförvaltningen har svårt att förstå vikten av att samarbeta förbyts julglädjen till regelrätt krigsföring.”

Min kommentar

Det är en kortroman, underfundig, och jag skrattade högt ofta för igenkänningsfaktorn var hög för mig. Jag kände igen olika situationer från såväl privat som kommunal verksamhet. Jag tycker att Jonas Karlsson är en fena på att träffa rätt när han riktar ljuset mot hur det kan vara på en arbetsplats, en myndighet, i en grupp. Med hierarkier, samarbetssituationer och ekonomi för att nämna några saker.

Efter att tidigare ha läst flera noveller av Jonas Karlsson har han kommit att bli en av mina favoritförfattare och han är också en favoritskådis. Och efter att ha lyssnat på flera uppläsningar av Jonas Karlsson,  inte minst Vindens skugga, egna noveller och nu kortromanen God jul så är han en av mina favorituppläsare. Jag vill varmt rekommendera God jul som är en mycket bra bok. Och varför inte lyssna –  ljudboken är bara på lite över tre timmar. I mitt tycke är kombinationen Jonas Karlsson författare och uppläsare en mycket lyckad kombination.

Betyg 4/5

Några andra som har bloggat om God jul är Bokföring enligt Monika, Bokhyllan och Maddes bokblogg

Boken finns i olika format på Adlibris och Bokus och på bibliotek

6 thoughts on “God jul av Jonas Karlsson

  1. Pingback: Bästa boken med jultema – Dag 2 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

  2. Pingback: Julklappstips 3 – Dag 14 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

