Kvinnoalfabetet – bokstaven E

kvinnoalfabetet bokstaven E

Utmaningen hos enligt O fortsätter och det har blivit dags att svara på bokstaven E.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på E?

En av mina favoritförfattare är Elizabeth George. Jag har läst nästan alla böcker om Thomas Lynley och Barbara Havers och till min glädje kommer det en ny bok, A Banquet of Consequences, i oktober. Få se om jag har tålamod att vänta tills den kommer på svenska.

2. Vilken författare med för- eller efternamn på E tycker du får på tok för lite uppmärksamhet?

En författare som jag tycker får för lite uppmärksamhet är Emma Vall som är en författarpseudonym för trion Maria Herngren, Eva Swedenmark och Annica Wennström. Jag hoppas på fler böcker av Emma Vall som bland annat har skrivit Vänskapspakten, Stilla flyter ån och Slutpunkten.   

3. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på E vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Stina Ekblad är en fantastisk skådespelare med egen personlig stil. Jag har sett henne några gånger på Dramaten bland annat i Utvandrarna. Mycket bra!

4. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på E som du beundrar. Det kan vara en känd eller okänd kvinna, död eller levande inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Här väljer jag Katarina Ewerlöf vars ljudboksuppläsningar jag har imponerats av många gånger. En av de bästa uppläsningar som hon i mitt tycke gör är av boken Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson. En bok som är helt fantastisk i sig.

18 thoughts on “Kvinnoalfabetet – bokstaven E

    • Sådär kan det bli. Jag har tröttnat och slutat läsa en del serier och är ibland lite förvånad över att det ännu inte hänt med serien om Lynley och Havers. Men det är något speciellt med Elizabeth Georges böcker som går hem hos mig 🙂

  1. Stina Ekblad hade jag helt glömt bort! Henne tycker jag mycket om, både att lyssna till hennes röst och att se henne på scen/tv. Såg henne i ”Köpmannen i Venedig” när jag gick på gymnasiet. Det var en upplevelse.

Kommentera

