En smakebit på søndag: Allt jag inte minns

Söndagens smakbit kommer från Jonas Hassen Khemiris nya roman Allt jag inte minns. En bok som jag sett fram mot och nyligen börjat läsa.

Så här står det om boken på förlagets sida:Folk säger att Samuel och Laide var själsfränder, att deras kärlekshistoria var helt jävla magisk, att dom var menade för varandra. Folk säger att Samuel gjorde det för att hämnas, för att han var svartsjuk, för att han ville tvinga Laide att minnas honom. Folk säger att det aldrig hade hänt om inte Vandad hade blandat sig i, att det var Vandads fel, att Vandad gjorde vad som helst för pengar.”

Boken kretsar kring Samuel och olika personers minnesbilder av honom och en författare som tar del av dem och försöker få fram vem Samuel var. Det var inte helt lätt att välja smakbit då de olika minnesbilderna följer på varandra, men det blev i alla fall den här: allt-jag-inte-minns

Pantern säger att hon förstår känslan. Jag har fortfarande kvar Samuel i min telefon. Jag vet, det är lite weird men jag pallar inte att ta bort hans namn. Om jag gjorde det skulle det inte finnas några spår kvar. Namnet efter skulle bara hoppa upp. Nu ser jag hans namn varje gång jag går in på favoriter (scrollar på en osynlig mobil). Och fortfarande tänker jag på hur sjukt det är att han inte finns längre. Vet du att han bara kom och hälsade på mig en enda gång? Han hittade alltid på nya anledningar till varför det inte funkade att komma hit. Först hade han inga cash eftersom han bodde dyrt i andra hand och sen flyttade han ihop med Vandad och då gick alla pengar till att gå ut med honom och sen träffade han Laide och då var det mycket fix med huset. När han väl kom hit hade jag känslan av att Vandad hade typ tvingat honom att lämna Stockholm. Jag vet inte vad han var rädd för.  (s. 52)

ensmakebitpåsöndag

Fler smakbiter finns inne hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten

25 thoughts on “En smakebit på søndag: Allt jag inte minns

  1. Jag har inte läst något av Jonas Hassen Khemiri, bara sett en film som bygger på en av hans böcker. Som jag inte gillade. Men beskrivningen av den här boken lockar, det måste jag säga 🙂

  2. Det var ett stort reportage om denna författare i senaste Vi Läser, men har själv inte läst någon roman av honom, kanske dags att göra det. Tack för smakbit!

  3. Pingback: Läsvärt – Dag 8 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

