Mr Mercedes av Stephen King

image

Handling

Det är tidig morgon i en amerikansk stad som har drabbats hårt av den senaste finanskrisen. Kön med frusna arbetslösa män och kvinnor ringlar lång utanför hallarna där en jobbmässa snart ska öppna. Men innan portarna hinner slås upp dyker lyktorna på en bil upp i dimman. En ensam förare plöjer rakt genom människohopen i en stulen Mercedes. Åtta människor dör, femton skadas.

Månader senare kan den nypensionerade och deprimerade kriminalaren Bill Hodges fortfarande inte släppa fallet med ”Mr Mercedes”, mördaren som lyckades fly. Så får han ett brev från någon som påstår sig vara gärningsmannen. Hodges inser att Mr Mercedes kan slå till igen. Tillsammans med två oväntade medhjälpare ger han sig in i en farlig katt-och-råtta-lek i kamp mot klockan. Ska han lyckas förhindra en ny katastrof? (Från Bokus)

Min kommentar

Förra året återvände jag till Stephen King som jag slukade i stort sett allt av när jag var yngre. Jag har läst tre ganska olika böcker av King sen förra året. Mr Mercedes lyssnade jag på i september. Det är den första delen i en trilogi med den nypensionerade kriminalpolisen Bill Hodges. Det är alltså en slags deckare, en thriller, men ändå lite annorlunda än vanliga deckare/thrillers, kanske för att det är King.

Jag tyckte att det fanns flera intressanta karaktärer i Mr Mercedes, men jag hade nog väntat mig lite mer när det gäller ex-polisen Bill Hodges som inte direkt är någon nyskapande karaktär. Uppläsningen av Jonas Svensson, som var en ny bekantskap för mig, var helt ok. Jag gillar författare som skriver olika typer av böcker och det gör King. Av någon anledning så fängslades jag inte fullt lika mycket av den här boken som av annat jag läst av King. Men jag tyckte ändå att den var bra, underhållande och ganska spännande och jag kommer förmodligen att läsa nästa del i serien.

Andra som har bloggat om Mr Mercedes: Bibliotekskatten, Bokföring enligt Monika, Bokhyllan, Johannas deckarhörna, Kulturbloggen, Lottens Bokblogg

Boken finns på Adlibris och Bokus och på bibliotek

2 thoughts on “Mr Mercedes av Stephen King

Kommentera

