Hotell Angleterre av Marie Bennett

hotell-angleterre

Handling

Andra världskriget pågår i Europa och det är beredskapstid. Centrala personer i romanen är Georg och Kerstin, nygifta. Georg kallas in för att försvara gränsen mot Finland och Kerstin blir tvungen att flytta hem igen, till föräldrarnas lägenhet i Malmö. Mörkläggning och livsmedelsransonering är en del av vardagen. Olika händelser leder till att Georg blir internerad och hamnar i arbetsläger. Hemma i Malmö möter Kerstin den gåtfulla Viola och blir förälskad. Så återvänder Georg hem, år har gått, och både han och Kerstin har förändrats. Det är nästan som att de inte känner varandra.

Min kommentar

Förra månaden läste jag Hotell Angleterre som är Marie Bennetts debutroman och en mycket bra sådan. Jag fastnade för den från första raden och ville inte lägga ifrån mig den innan jag läst de sista orden. Ja sällan har 555 sidor förflutit så snabbt samtidigt som jag önskade att den inte skulle ta slut.

Dåtiden, miljöerna, karaktärerna ja i stort sett allt känns på många sätt äkta. Det var fängslande och ruskigt spännande att läsa om Georg, tiden i norr. Om Georg och Kerstin som knappt hann lära känna varandra innan Georg blev inkallad och så återseendet. Och så berättelsen om Kerstin och Viola. Vem är Viola egentligen? Lögnerna, hemligheterna.

Det handlar en del om krig och hemskheter men det är också en roman som tar upp hur det kan vara att vara människa med allt som det innebär. Relationer, vänskap, kärlek för att nämna några ingredienser. Det är trovärdigt skildrat och karaktärerna kändes på många sätt som vanliga människor med olika sidor, en del mindre angenäma. Det var också intressant att läsa en roman vars handling delvis utspelas i Malmö.

Jag tyckte mycket om Hotell Angleterre och det är en imponerande debutroman. Jag ser fram mot att läsa mer av Marie Bennett som enligt en intervju i Skånska Dagbladet verkar ha en andra roman på gång.

Andra som har bloggat om Hotell Angleterre: Endast Eböcker, The Book Pond

Boken finns på adlibris, bokus, cdon och bibliotek

7 thoughts on “Hotell Angleterre av Marie Bennett

  1. En utmärkt recension av en utmärkt och fängslande roman,kunde inte beskrivit den bättre själv.
    Ser fram emot Marie Bennetts nästa roman.Kan den om möjligt bli ännu bättre än Hotell Angleterre?

    • Tack! Vad kul att du också gillar den! Det ska verkligen bli spännande att se hur Marie Bennetts författarskap utvecklas. Håller tummarna för att det inte dröjer alltför länge innan nästa roman kommer!

  2. Jag skulle önska att du försökte få din recension publicerad i några dagstidningar t.ex.SDS och Skånskan då en stor del av handlingen faktiskt utspelar sig i just Malmö och vad jag förstått har ännu ingen av dessa recenserat Hotell Angleterre hittills.

    • Tack, tack!! Jag har inte kollat upp det, men det väcker min nyfikenhet och undran om det är så att de inte recenserat boken ännu. Just nu känns det lite som att det får räcka med att jag publicerat recensionen på min blogg, men jag tar det med mig och funderar lite till på saken. 🙂

  3. Pingback: Julklappstips – Dag 3 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

