En smakebit på søndag: Jag är en tjuv

Denna söndags smakbit kommer från Jag är en tjuv av Jonas Karlsson som jag läst några sidor i. Det har blivit lite si och så med läsningen under veckan och igår blev det inte heller mycket (jobbade). Jag har i alla fall läst ut I det yttersta. Och så har jag ett par ljudböcker på gång. Men åter till Jag är en tjuv som jag egentligen hade tänkt lyssna på för det är en författaruppläsning och Jonas Karlsson är en favoritinläsare. Men jag fick boken i min hand och det är ju inget som hindrar att jag lyssnar på den någon gång. Smakbiten är från de första raderna.

jag-ar-en-tjuv-en-berattelse

Det hade ju egentligen inte hänt någonting, tänkte Roland när han funderade på det efteråt. I alla fall ingenting som märktes. Förutom det vanliga, som alltid händer. Ändå var det annorlunda.

Man måste inte ändra en massa saker hela tiden, tänkte han. Folk trodde gärna det. Och alla verkade de ha ungefär samma bild av hur förändringen skulle se ut. Alltihop gick ut på att man skulle utvecklas som människa och bli mer, ja vad då? Utåtriktad, medmänsklig, ta för sig, så att man blev lycklig eller bara annorlunda? Roland ogillade förändring över huvud taget. Han förändrades dagligen, och alltid mot sin vilja. Gick upp eller ner i vikt, fick tandsten och gråa hår, blev äldre, skilde sig, utvecklade allergier, fick hjärtklappning och omodernare mobiltelefon.

Det här var någonting annat, det insåg han. Vad som egentligen var skillnaden visste han inte. Men det började i alla fall med skyltarna. (s. 5)

ensmakebitpåsöndagFler smakbiter finns inne hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten

32 thoughts on “En smakebit på søndag: Jag är en tjuv

  1. Dette var en morsom smakebit! Kjenner meg litt igjen i fortelleren, er ikke like glad i forandringer jeg heller. Selv om jeg vet at de er nødvendige noen ganger…

Kommentera

