Lewispjäserna av Peter May

lewispjasernaBeskrivning från Modernista: Fin Macleod – numera säkerhetschef på en privatägd egendom på Isle of Lewis – får i uppdrag att utreda en våg av illegal jakt på ön. Hans efterforskningar återförenar honom med Whistler Macaskill, en lokal tjuvskytt som var Fins bästa kompis under tonåren. Whistler bär sedan länge på en stor hemlighet. Och när återföreningen tar en mörk, våldsam vändning inser Fin att det skulle kunna bli förödande för ön om sanningen kom fram.

Så har jag läst den avslutande delen i Lewis-trilogin. Eller rättare sagt det är några veckor sen. Vart tar tiden vägen? Nåväl några ord om Lewispjäserna. Det kändes på många sätt tomt, nästan lite vemodigt, när jag hade läst ut den avslutande delen i serien. Jag kommer att sakna Fin Macleod, Isle of Lewis, och ja i stort sett allt i den här deckarserien. Förresten deckare och deckare. Det här är ingen vanliga deckare, då deckarhistorien inte är det centrala och det jag fastnar mest för. Det är själva berättelsen om vänskap, uppväxt, relationer, livet och stämningen, miljöerna, karaktärerna. Jag tyckte mycket om de två första delarna Svarthuset och Lewismannen och Lewispjäserna är i mitt tycke nästan ännu bättre. Peter May är en väldigt bra berättare som har kommit att bli en av mina favoritförfattare. Hoppas på att fler böcker översätts. För även om jag läser en och annan bok på engelska så blir det ändå mest på svenska. Har ni inte läst Lewis-trilogin så kan jag bara säga missa inte den här fantastiska serien!

Betyg 4,5/5

Andra som har bloggat om Lewispjäserna: Bokföring enligt Monika, Litteraturkvalster & småtankar, Mest Lenas Godsaker, Zellys Bokblogg

Lewispjäserna finns på Adlibris, Bokus, Cdon och bibliotek

3 thoughts on “Lewispjäserna av Peter May

    • Hm, hade för mig att jag svarat på den här men upptäckte att jag inte gjort det….Visst är det så att att man inte direkt läser serien för deckargåtan 😉

  1. Pingback: Julklappstips 2 – Dag 9 #bokhorajulutmaning | Bokdamen - läser och lyssnar

Kommentera

