En smakebit på søndag: Varje dag är tjuvens dag

Veckorna rullar på och det är söndag igen. Denna vecka har varit mer hektisk än någonsin med massa aktiviteter och nästa vecka lär det inte bli mindre av den varan. Skönt med ledig dag och förhoppningsvis blir det en del läsning. Jag håller fortfarande på med Nu vill jag sjunga dig milda sånger, men som vanligt har jag också några andra böcker på gång och det blir en smakbit från Varje dag är tjuvens dag av Teju Cole.

Så här skriver förlaget om den: En man återvänder till Nigeria efter många år i New York. Han landar i ett Lagos som är laddat med barndomens minnen men också något främmande: våld, en plötslig vaksamhet. Berättaren tar in staden genom att röra sig genom den, i buss eller bil; inte sällan fastnar han i en av de evighetslånga bilköer som tillhör dagarnas rytm.

Varje dag är tjuvens dag

Den näst sista passageraren som stiger på danfon vid Ojudo-Berger är en kvinna i en adire-blus. Hon håller en stor bok i handen. Bokens skyddsomslag är benvitt. Jag kan inte se hennes ansikte, fastän jag försöker. Men när hon sätter sig sträcker jag på halsen för att se vad som står tryckt på bokomslaget och jag får syn på författarens namn. Det jag ser får hjärtat att hoppa upp i munnen och piska runt som en havskatt i en hink. (s.43)

ensmakebitpåsöndagFler smakbiten finns inne hos Mari och bloggen Flukten fra virkeligheten

42 thoughts on “En smakebit på søndag: Varje dag är tjuvens dag

    • Kul att du tycker det.

      Känner igen det där. Jag längtade verkligen efter att krypa ihop i läsfotöljen med boken men det blev inte så mycket av den varan som jag önskat ….

  1. Så där brukar jag också göra när jag ser någon läsa något 🙂 Men jag undrar vilken författare som skrivit boken. Och jag undrar om piska runt som en havskatt i en hink betyder att man blir glad, upprörd eller något annat 🙂

    • Samma här, jag kan inte låta bli att kolla in vad andra läser 😉 jag förstår att du undrar det, det gjorde jag också, kanske något att läsa för att få svar på frågan… 😉

  2. Definitivt en spennende smakebit! Skulle også gjerne hatt mer tid til både å lese og skrive, men dagene er hektiske og denne helga har jeg også en bunke engelsktester jeg skal rette. God søndag! 🙂

  3. Jeg kjenner igjen det med å strekke halsen fo å prøve å se hvilken bok noen leser på bussen eller toget 🙂 Men jeg lurer på hva det stod på den boken som gjorde at han fikk hjertet i halsen 🙂 Ønsker deg en fin søndag!

  4. Spännande plats och såklart blir man riktigt nyfiken på vad det är för boktitel på den benvita boken, som skapar en sån reaktion… 😉 Tack för smakbit.

Kommentera

