Tematrio: Verklighetsflykt

Tematrio verklighetsflykt

Så här skriver Lyrans Noblesser: Ibland är verkligen den verkliga världen svår att förhålla sig till. Och efter att under ganska lång tid ha läst många böcker som handlar om trasiga människor i svåra situationer behöver jag definitivt lite verklighetsflykt. Samtidigt brukar jag inte vara särskilt förtjust i feel-good och romantik. Kanske passar mig andra världar bäst? Berätta om tre böcker som lättar upp i tillvaron!

Det behövs onekligen lite verklighetsflykt mellan varven och sista tiden har det känts som att det behövs lite extra av den varan. Feelgood, humor (även om jag är lite svårflörtad ibland) och även många deckare brukar kunna ge mig en stunds verklighetsflykt.

1.Jacqueline Winspears böcker om Maisie Dobbs som utspelas i 1920-talets England är mysiga deckare lite i Agatha Christies anda. Jag har några böcker kvar i serien och det börjar snart bli dags för nästa bok.

2.Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin handlar om att få en andra chans och om kärlek till böcker och kärlek mellan människor. Trevlig, tankeväckande och lättsam läsning.

3.Här kan jag inte låta bli att välja samma som en av Lyrans. Jag har börjat läsa (lyssna) på Harry Potter serien som vuxen och det har jag inte ångrat en sekund. Stephen Fry läser outstanding bra! Och det påminner mig om att det är snart dags att lyssna på den fjärde delen.

8 thoughts on “Tematrio: Verklighetsflykt

Kommentera

