Kvinnoalfabetet – bokstaven O

kvinnoalfabetet bokstaven O.png

Fredag och mina svar på bokstaven O i enligt O:s utmaning.

1.Vilken litterär kvinna med för- eller efternamn på O är betydelsefull för dig?

Sofi Oksanen och Julie Otsuka. Jag nämner båda här eftersom jag inte fick med Otsuka på J och på S börjar det bli trångt….Båda författarna har skrivit böcker som berört mig oerhört starkt och stannat kvar inom mig.

2.Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn på O vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

En skådis som jag gillar är Ingela Olsson som bland annat har varit med i tv-serien Selma, Så som i himmelen och Beck.

3.Vilket kulturellt verk på O som gjorts av en kvinna och/eller handlar om en kvinna tycker du mycket om? Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.

Vilken tur att det gick att välja en bok för jag kommer inte på något annat verk. Odödlig av Sharon Bolton är den tredje delen om Lacey Flint. Det är en väldigt spännande bok och en favoritserie inom genren.

4.Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på O har du ännu inte utforskat?

Carol O´Connell är en amerikansk författare som har stått väldigt länge på att-läsa-listan. Någon gång ska jag läsa Ben för ben och åtminstone första boken i serien om Kathleen Mallory.

 

10 thoughts on “Kvinnoalfabetet – bokstaven O

Kommentera

