Dockskåpet och andra berättelser av Katherine Mansfield

dockskåpet och andra berättelser-bild från Under förlag Jag brukar läsa noveller mellan varven och i december lyssnade jag på Dockskåpet och andra berättelser av Katherine Mansfield (1888-1923). Det är en novellsamling som består av sex berättelser: Dockskåpet, En kopp te, Smekmånad, Taga slöjan, Flugan och Kanariefågeln.

Jag tycker att det är väldigt lagom att läsa kortare berättelser lite då och då. Dockskåpet och andra berättelser tyckte jag var en intressant och tankeväckande samling. Och som så ofta när jag läser samlingar så fastnade jag lite extra för några av novellerna. Däribland den inledande berättelsen Dockskåpet i vilken författaren, liksom i de flesta av texterna, riktar ljuset mot klasskillnader och orättvisor av olika slag. I den har två systrar fått en efterlängtad leksak, ett dockskåp. Och detta leder till turbulens bland alla klasskamrater som vill se det, men alla blir inte inbjudna.

En annan novell som jag fann intressant var En kopp te. I den möts två kvinnor på en gata i London. Miss Smith som försöker få ihop en slant till en kopp te och Rosemary som är på språng mellan olika butiker av det finare slaget. Rosemary bjuder hem miss Smith på middag men väl hemma så tycker inte maken Philip att det är någon bra idé. En mycket tankeväckande novell och slut. Läsning rekommenderas och det gäller samlingen i sin helhet.

Det är Under förlag (tack för rec.exet!) som ger ut samlingen och uppläsare är Maria Rimling som var en ny bekantskap för mig.

Novellsamlingen finns på Adlibris, Bokus, Cdon och på bibliotek

 

 

Kommentera

