Bokbloggsjerka 8-11 januari

bokbloggsjerkabildSå härligt att Annika och Bokbloggsjerkan är tillbaka! Helgens fråga:

Har du avgett några nyårslöften när det gäller läsning, böcker, författare etc?

Jag brukar inte ge några nyårslöften, men när det gäller läsning så vill jag fortsätta att läsa så blandat som möjligt. Jag har märkt att jag behöver lite olika aktiviteter och utmaningar som morot för att bredda min läsning och jag tänker fortsätta  med några som jag kört tidigare. Däribland min utmaning Böcker på engelska för att råda bot på att jag övervägande läser på svenska och jag vill försöka läsa minst 5 böcker om året på engelska.

Och så blir det en Boktolva. Ja egentligen har jag listat fler författare än tolv, mest för att ha lite att välja mellan då jag oftast läser efter vad jag känner för i stunden. Boktolvan har jag kört två gånger tidigare och inte lyckats fullt ut, men det är en bra inspirationskälla och vem vet kanske går det vägen i år, jag menar tredje gången gillt och allt det där….

Och så tänker jag vara med i Lyran Noblessers Jorden runt utmaning som kommer att pågå i några månader under våren. Och i C.R.M. Nilssons Kaosutmaning 2016.  

En aktivitet som jag inte har varit med i tidigare men kikat lite på och som jag blev inspirerad av att delta i av Tant Augusta är Mias Spänningsutmaning. Eftersom jag läser mycket spänning så känns det som en ganska naturlig aktivitet. Sen kunde jag inte låta bli att haka på den andra utmaningen som Mia ordnar: Månadens bästa bok.

Hm, ja det känns lite som att det kanske räcker…. 😉

 

 

30 thoughts on “Bokbloggsjerka 8-11 januari

    • Ja få se hur det går, det känns som att jag har fått till några aktiviteter och utmaningar som kan samverka med varandra och det jag redan läser. Om jag har tur 😉 Världsomseglingen verkar kul, har funderat lite på den, kanske nästa år om den fortsätter då….

  1. Jag har faktiskt kommit igång och läsa lite på engelska efter rätt många år (om man bortser från studieböcker). Det är fördelen när man lockas av serier där bara de första gavs ut på svenska eller där de inte översätts snabbt nog :).

    • Kul, det är roligt när en har kommit igång med att läsa på engelska igen. Det är ju absolut en fördel när det gäller serier för det händer ju lite då och då och att inte allt översätts och ibland vill en ju inte vänta. 😉

  2. Det gäller at välja de där utmaningarna som egentligen inte är någon utmaning, som Spnningsutmaningen. Jag har heller aldrig varit med i den, men hur svårt kan det vara att välja en spännande bok bland de jag läser 🙂

  3. Jag har inte utmanat mig själv desto mer i år, och har avgett några nyårslöften i bokväg. Min ambition är dock att göra det omvända, dvs läsa fler böcker på svenska, helst skrivna av svenska författare.

    • Kul, jag läste väldigt mycket på engelska när jag var yngre och minns att jag sen hade som mål att läsa fler böcker på svenska och sen blev det nästan enbart på svenska förutom kursböcker… 😉

  4. Vi får peppa varandra helt enkelt :). Och det allra bästa med alla dessa utmaningar är ju dels att man läser mer blandat/nytt och dels att det ju faktiskt inte gör något om man inte når i land med allting. Man har haft roligt på vägen ändå.

Kommentera

