Själarnas bok av James Oswald

 

själarnas bokJag har lyssnat på Själarnas bok av James Oswald som är den andra i serien om kommissarie Tony MacLean.

Handlingen från förlagets hemsida: Varje jul under tio år hittas en ung kvinnas kropp i Edinburgh. Mördarens tillvägagångssätt är identiskt från jul till jul: De döda kvinnorna placeras ut i olika vattendrag, nakna, noggrant rengjorda och med ett rakt snitt över halsen. Tio år, tio kvinnor.

Det sista offret, Kirsty Summers, var den dåvarande kriminalassistenten Tony McLeans fästmö. Men detta år, 1999, begick julmördaren ett misstag; i källaren under ett antikvariat fann McLean den makabra tortyrkammare där kvinnorna bragts om livet och kunde till sist sätta stopp för Donald Andersons blodiga framfart.

Tio år senare blir Anderson mördad i fängelset. Men när julen börjar närma sig hittas ännu ett kvinnolik och mordet bär alla julmördarens kännetecken. McLean är övertygad om att han har att göra med en copycat-mördare, men kan samtidigt inte värja sig för den oundvikliga frågan: Satte han dit fel man? Motvilligt måste McLean återvända till sitt livs mest plågsamma fall och försöka få klarhet i vad han missat tio år tidigare.

—————————————————————————————————-

James Oswald var en av de författare som var med på förra årets Boktolva och en av de som jag läste då.  Jag kommer inte ihåg den första delen Flickoffret så detaljerat men minns att jag gillade den och kände att det var en serie som jag ville fortsätta läsa.

Själarnas bok var den första bok som jag lyssnade på i år.  Jag tyckte att den var spännande och så gillade jag ironin, humorn som dyker upp lite här och var. Och Anders Jansson, som även läser Flickoffret, gör om möjligt en ännu bättre uppläsning av den andra delen.

Det finns en del övernaturliga inslag i den här serien och jag har inte läst särskilt många sådana deckare tidigare, om några. Jag vet inte om jag är så jätteförtjust i övernaturligheter i deckare men på något sätt så fungerar det i den här serien och inslagen förekommer inte så väldigt ofta i Själarnas bok.

Jag tyckte att Själarnas bok var underhållande läsning och det var precis vad jag behövde när jag lyssnade på den. Jag gillade miljöerna, stämningen och karaktärerna, särskilt Tony McLean. Och jag ser fram mot nästa bok i serien, Bödelns sång, som kommer i april.

Betyg -4/5

Andra som har bloggat om Själarnas bok: Bokraden, Bokstunder, Bokföring enligt Monika, Johannas deckarhörna, Läsa & LyssnaVargnatts bokhylla

Själarnas bok finns på Adlibris, Bokus, Cdon och på bibliotek

4 thoughts on “Själarnas bok av James Oswald

    • Hm, jag gillade också den första mycket, men på ett plan gillade jag nästan denna lite mer, tror att det kan ha att göra med att uppläsningen sammanföll med boken på ett lite bättre sätt denna gång 😉

    • Ja kanske det kan vara något för din läsning. Minns att den var lite otäck ibland men jag tyckte om den trots övernaturligheten. Hm, inte helt lätt att veta, men kanske något att testa?

Kommentera

