Kvinnoalfabetet – bokstaven P

Kvinnolafabetet bokstaven P

Det har blivit dags lite sent omsider för mig att besvara frågorna på bokstaven P i enligt O:s Kvinnoalfabete.

1.Vilken kulturell kvinna på P har följt dig länge?

En författare som jag läst ganska mycket av, även om det är ett tag sen nu, är Lynda la Plant. Jag har också sett TV-serier som I mördarens spår och Brottet och straffet som hon är manusförfattare till.

2.Nämn en favoritförfattare med för- eller efternamn på P.

Anna-Karin Palm har kommit att bli en av mina favoritförfattare efter att ha läst böcker som Målarens döttrar och Faunen.

3.Det finns ju annan kultur än böcker. Vilken kvinna med för- eller efternamn på P som är kulturell, men inte just författare?

En skådis som jag tycker har gjort väldigt många bra roller är Ann Petrén. Jag tänker på filmer som Om jag vänder mig om och Masjävlar för att nämna några.

4.Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på P har du ännu inte utforskat? 

Siri Pettersen är en författare som jag inte har utforskat ännu. Jag har Odinsbarn i hyllan. Började på den för ett tag sen men var inte riktigt på g för att läsa den och jag har tänkt att jag kanske ska ta och lyssna på den vid tillfälle, då den är lite tjock.

4 thoughts on “Kvinnoalfabetet – bokstaven P

Kommentera

