Det gröna tältet av Ljudmila Ulitskaja

det-grona-taltet

En av de böcker som jag har läst i januari är Det gröna tältet av Ljudmila Ulitskaja. Jag lyssnade på författaren när hon var på Stockholm Literature förra året och blev då sugen på att läsa boken. Det är en ganska kompakt bok både när det gäller antal sidor, 655, och till innehållet. Det förekommer många olika namn/karaktärer och spår vilket gjorde att jag fann den lite snårig samtidigt som det var intressant läsning.

Det gröna tältet handlar om tre vänners liv och öde och om det sovjetiska samhället från Stalins död 1953 till undergången i början av 90-talet. Det handlar om det sovjetiska sjuttiotalet och dissidensrörelsen, om människor som kämpade för att synliggöra missförhållanden och maktmissbruk.

Jag tyckte att det var intressant att läsa om Ilja, Misja och Sanjas liv och öde och läraren som påverkade deras liv. Den första halvan av boken fann jag mest intressant och det kan ha berott på att jag kan ha lite svårt att hålla intresset vid liv hela vägen när det är frågan om tegelstenar. Den andra delen kändes tyngre och spretigare men jag tyckte ändå att den var intressant och jag ville veta hur det skulle gå för Ilja, Misja och Sanja.

Jag har lite svårt för att komma ihåg namn och efter ett tag så läste jag bara på och funderade inte så mycket kring de olika namnen/karaktärerna som tillkom efter hand och då flöt läsningen på ännu bättre.

Det gröna tältet är den första bok som jag läst av Ljudmila Ulitskaja och det är en författare som jag kan tänka mig att läsa mer av framöver. Det känns också trevligt att kunna pricka av en läst bok i Kaosutmaningen.;)

 

 

 

2 thoughts on “Det gröna tältet av Ljudmila Ulitskaja

Kommentera

