Jorden Runt V – 2016

jorden runt utmaning

Som jag nämnt i några tidigare inlägg om årets utmaningar så hakar jag på Lyrans Noblessers  Jorden runt utmaning. Den första bok som jag tänkt läsa är En bön för de stulna och jag är också sugen på att läsa Hausfrau och Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare. Vilken av Hausfrau och Jag har det rätt bekvämt som det blir lämnar jag öppet så länge. Så här ser i alla fall den planerade resrutten ut i Jorden runt V.

Amerika i februari

En bön för de stulna Jennifer Clement (Mexico) Läst i februari
Hägern – Lise Tremblay (Kanada)
Jag har det rätt bekvämt, men skulle kunna ha det lite bekvämare – Lydia Davis (USA) 307 s, noveller.
Hausfrau – Jill Alexander Essbaum – (USA)
Kaptenens verser – Pablo Neruda (Chile)
Axolotl – Julio Cortázar (Argentina)

Asien i mars
Hönan som drömde om att flyga – Sun-Mi Hwang (Sydkorea) Läst i mars
Irakisk Kristus – Hassan Blasim (Irak)
Aldrig bättre – O Thiam Chin (Singapore)
Brända skuggor – Kamila Shamsie (Pakistan)
Snöns rike –  Yasunari Kawabata (Japan)
Rismodern – Rani Manicka (Malaysia)

Afrika i april
Onåd – J.M. Coetzee (Sydafrika)
Vi behöver nya namn – NoViolet Bulawayo (Zimbabwe)
True murder – Yaba Badoe (Ghana)
Enstörig – Nina Bouraoui (Algeriet)
Drottning Pokou : Concerto för ett offer – Véronique Tadjo (Elfenbenskusten)
Alla borde vara feminister – Chimamanda Ngozi Adichie (Nigeria)

Europa i maj
Kriget har inget kvinnligt ansikte – Svetlana Aleksijevitj (Vitryssland)
Nora Webster – Colm Tóibín (Irland)
Misstag i Moskva – Simone de Beauvoir (Frankrike)
Flykten – Jesús Carrasco (Spanien)
Dikter och fragment – Sapfo (Grekland)
Väggen – Marlen Haushofer (Österrike)

Den här listan finns under fliken Utmaningar 2016.

4 thoughts on “Jorden Runt V – 2016

Kommentera

