Den bittra pajens sötma av Alan Bradley

den bittra pajens sötman inbudenJag har lyssnat på Den bittra pajens sötma av Alan Bradley som är den första delen med/om den elvaåriga Flavia de Luce.

Så här står det om boken på förlagets hemsida: Under sommaren 1950 inträffar flera mystiska händelser på den nedgångna engelska herrgården Buckshaw, där elvaåriga Flavia de Luce bor med sin familj. På tröskeln till huset hittar man en död fågel med ett frimärke spetsat på näbben. Och lite senare, bland gurkorna i grönsakslandet, blir Flavia vittne till en döende mans sista andetag. För henne är det hela mer spännande än skrämmande och med sitt stora intresse för kemi och gift börjar Flavia genast nysta i saken.

Jag tyckte att Den bittra pajens sötma var mysig och jag läste den vid rätt tillfälle; var i behov av något lite mer lättsamt och det kändes som att det var ett tag sen jag läste en pusseldeckare. Och det var skönt att läsa en deckare av det lättsammare slaget där det inte förekommer i stort sett inget blod och våld. Jag tyckte att det var trevligt och småroligt att läsa om försvunna pajbitar, mystiska främlingar och sällsynta frimärken. Och så den elvaåriga Flavia som jag tyckte var en frisk fläkt i genren.

Maria Lyckow som läser ljudboken var en ny bekantskap och jag tyckte att hon läste bra.

Jag tyckte att Den bittra pajens sötma var väldigt trevlig och underhållande läsning för stunden och jag kommer nog att fortsätta läsa/lyssna på den här serien. Betyg 3,5/5.

Andra som har bloggat om Den bittra pajens sötma: Boktanken, Breakfastbookclub, Johannas deckarhörna, MsHisingen (engelska) Vargnatts bokhylla

Boken finns på Adlibris, BokusCdon och bibliotek

 

Kommentera

