Den som glömmer av Arnaldur Indridason (Spänningsutmaningen)

den-som-glommerI januari läste jag Den som glömmer av Arnaldur Indridasons som ingår i serien om Erlendur Sveinsson.

Så här står det om handlingen på förlagets hemsida: 1979. En kropp hittas flytande i en avlägsen damm ute på lavafältet. En amerikansk militärbas är det enda som ligger i närheten. Liket tycks på något vis höra ihop med basen, men amerikanerna är inte intresserade av att samarbeta med den isländska polisen och kriminalpolisen Erlendur Sveinsson och hans kollegor får istället ta andra vägar för att skaffa sig information om fallet. Samtidigt kan Erlendur inte släppa tankarna på den artonåriga flicka som försvann en mörk vinter för över tjugofem år sedan.

—————————————————————————————————————

Jag är väldigt förtjust i Arnaldur Indridasons böcker. De är välskrivna, spännande och ganska olika. Kriminalintrigen är oftast intressant men det är snarare stämningen och miljöerna, det karga Island, karaktärerna och särskilt Erlendur som jag gillar allra mest. Och jag tycker också att det är väldigt skönt med det lite lugnare tempot som finns i böckerna.

Jag gillade Den som glömmer som är den tolfte delen väldigt mycket och att författaren fortsätter på spåret från Nätter i Reykjavik i den meningen att det handlar om den unge Erlendur. Det är intressant att få veta mer om Erlendur, hur det började, intresset för människor som försvinner och liknande.

Jag längtar redan efter nästa bok i serien och jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan den kommer. Mitt betyg blir 4,5/5

Boken finns på Adlibris, Bokus, Cdon och bibliotek

De andra, lästa, böckerna i serien:

Glasbruket (2003)

Kvinna i grönt (2004)

Änglarösten (2005)

Mannen i sjön (2006)

Vinterstaden (2007)

Frostnätter (2009)

Mörka strömmar (2010)

Svart himmel (2011)

Den kalla elden (2012)

Den stora matchen (2013)

Nätter i Reykjavik  (2014)

4 thoughts on “Den som glömmer av Arnaldur Indridason (Spänningsutmaningen)

Kommentera

