Bokbloggsjerka 5-7 mars

bokbloggsjerkabildLedig fredag med regn, inte så kul, men urskönt med tre dagars ledighet. Dags för Annikas jerka.  Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Oj vad jag såg fram mot och älskade bokrean förut men sen jag började jobba med böcker känns det lite som att den inte är lika intressant. Jag brukar kolla in rean när jag är i bokaffärer, Ica och på nätet men i år har jag inte köpt en enda bok so far; ingen har lockat tillräckligt. Lite trist men sådär blir det ibland och tja det råder ju inte direkt någon bokbrist här hemma….

När det gäller bokhandeln så tycker jag att den och internethandeln kompletterar varandra på många sätt och jag hoppas att bokhandeln hittar nya vägar och breddar sig för det behövs mysiga och bra bokhandlar att besöka.

 

 

 

 

37 thoughts on “Bokbloggsjerka 5-7 mars

  1. Det vore hemskt om alla bokhandlar var tvungna att slå igen, men på något sätt så bestämmer de ju det lite själva också. Så länge jag handlar för mina egna pengar så köper jag ju där jag får mest valuta för pengarna.

  2. Håller med! De fysiska bokhandlarna måste nog hitta på nya sätt att dra till sig kunder. Det finns ju bokhandlare som klarar sig rätt så bra (fast de inte tillhör någon av de stora kedjorna).

  3. visst behövs bokhandlarna, men precis som du säger måste de kanske tänka nytt och annorlunda. ofta är ju det verkligt intressanta på rean sådant som respektive bokhandel plockar fram ur sina lager

    • Ja det behövs helt klart lite nytänkande, tyvärr finns bara Akademibokhandeln där jag bor, ica och coop har ju en del bokrea, men inget som lockade till köp.

  4. Jag tror som du att de fysiska bokhandlarna måste hitta nya vägar för att locka kunder, och det gör de nog på sikt. Hoppas jag, för jag köper fortfarande mest böcker i bokhandlar.

    • Jag köper också mest i bokhandeln, men jag är nog dessvärre ingen stor kund numera. Blir lite så när en befinner sig i och omgärdas av en guldgruva hela dagarna, och skönt att kunna lämna tillbaka böcker som ändå inte får plats i hyllorna 😉

  5. Visst hoppas man att bokhandlare kan finna sätt att överleva, även på mindre orter. Bokrean kan nog locka till sig många som normalt inte läser böcker. Så förutom för såna som mig, som ser den som årlig tradition, finns det nog en nytta med att rean blir kvar.

  6. Jag försöker verkligen att bara köpa böcker jag ville ha redan innan bokrean, men ibland kommer det hem någon ny författare jag inte hört talas om oxå.

  7. Hos bokhandlarna finner jag ofta böcker som jag aldrig hade hittat på nätet. Där kan man bläddra i böckerna, läsa ett par sidor, känna på dem i handen… Det är en stor skillnad i upplevelse istället för att klicka hem dem från nätet. Jag lockas då mer av att köpa någonting och tar plötsligt på mig spenderarbyxorna 🙂

    • Det är det härliga med bokhandlar, att bläddra, känna på böcker, läsa lite! Det är onekligen något speciellt med att köpa böcker i bokhandeln. 🙂

Kommentera

