Grottmannen av Jörn Lier Horst

grottmannenFörra månaden lyssnade jag på Grottmannen av Jörn Lier Horst. Jag lyssnade på Jakthundarna för ca ett par år sen och tyckte att den var bra och kände att jag ville läsa fler böcker av Horst.

Vad tyckte jag då om Grottmannen? Jag tyckte att det var intressant att följa William Wisting och dottern Line, som är kriminalreporter, växelvis i deras arbete. En granne som varit död i fyra månader hittas i grannhuset och det påverkar Wisting och Line på lite olika sätt. Line bestämmer sig för att skriva om grannen, ensamheten, och det här var en av de saker som jag fångades mest av. Så hittas en person till som varit död i flera månader. Finns det några kopplingar? Polisutredningen tar ordentlig fart och jag tyckte att det var riktigt spännande att följa arbetet. Det märks att författaren har erfarenheter och kunskaper om polisarbetet och det förmedlas på ett intresseväckande sätt.

Mattias Linderoth läser  Jakthundarna och Grottmannen och jag tyckte nästan ännu mer om uppläsningen av den här boken.

Jag tycker om att läsa deckare med lite lugnare tempo mellan varven och Grottmannen är en sådan bok. Jag tyckte att Grottmannen var välskriven, spännande och underhållande att lyssna på. I centrum står polisarbetet och journalistiken med dess olika sidor och det tyckte jag gav en extra dimension till intrigen. Det här är en serie som jag kommer att fortsätta läsa. Rekommenderas.

Betyg -4/5

Andra som har bloggat om Grottmannen: BokradenMaddes BokbloggVargnatts bokhylla

Boken finns på Adlibris, Bokus, Cdon och bibliotek

 

 

 

2 thoughts on “Grottmannen av Jörn Lier Horst

Kommentera

