En smakebit på søndag: Mellanblad

ensmakebitpåsöndag

Söndagskväll och dags för en smakbit ur en av böckerna som jag läser. Mellanblad av Per Wästberg. En bok som jag började bläddra och läsa i igår. Det är författarens minnen och tankar om livet och litteratur. Jag bjuder på några citat från början av den.

mellanblad

 

Ett av mina fel är att alltför ofta vilja ta världen i famn. Jag tror de flesta om gott, fast jag vet att även godheten har sitt krav på lönsamhet. (s. 9)

Som ung var jag tämligen sparsam. Jag lärde mig steka gröt och äta blasten på morötter och rädisor. Nu slösar jag för att bekosta mina uteblivna utsvävningar. (s. 13)

Jag har aldrig haft ett riktigt yrke. Därför har mina söndagar inte varit som andras. Jag har ingen hemsida, twittrar inte, finns inte på Facebook. Jag har numera ingen telefonsvarare och min ytterdörr saknar ringklocka. Men dygnet om träffas jag i mina böcker. (s. 15)

Somliga ställer aldrig en fråga som det finns svar på. Andra frågar bara om sådant de redan vet svaret på. (s. 17)

 

Fler smakbitar finns hos Mari på bloggen Flukten fra virkeligheten

16 thoughts on “En smakebit på søndag: Mellanblad

  1. Tack för smakbitar! Har inte läst något av Per Wästberg, men är nyfiken på hans senaste; Det gula pensionatet. Denna titel kände jag dock inte till.

    • Det gula pensionatet är jag också lite nyfiken på. Den här ”hittade” jag på nyhetshyllan på jobbet och tänkte att varför inte testa och se hur den är. Ingen bok som läses rakt av men intressant att läsa mellan varven i 😉

    • Ja den är ganska intressant att läsa, inte direkt min vanliga typ av bok, men kul att testa och det är inte så dumt att ha den som sidobok att läsa i lite då och då 😉

    • Ja det är ju en del av den varan. En del funderingar är intressanta att ta del av tycker jag men en del skummar jag bara igenom. Det gula pensionatet är jag nyfiken på.

Kommentera

